• زندگی روزانه‌ی کسانی که فروشنده‌ی داخلی هستند معمولاً به این شکل است: وقتی مخاطب هدف جدیدی می‌بینید و می‌خواهید آن‌ها را جذب کنید، باید به دنبال اطلاعاتی که مربوط به آن‌هاست باشید. بعد با استفاده از ایمیل مارکتینگ از آن‌ها می‌خواهید با شما صحبت کنند. سپس صبر می‌کنید، و صبر می‌کنید، و باز هم صبر می‌کنید. اما آن‌ها هیچ وقت پاسخ نمی‌دهند.

     

    حقیقت این است که حتی مخاطبین داخلی هم برای پاسخ دادن یا به حرکت در آمدن به بیش از یک ایمیل نیاز دارند. پس به خودتان بستگی دارد که از چه روشی برای ارتباط با آن‌ها استفاده کنید.

    در این پست ۳ نکته در مورد نحوه استفاده از ایمیل مارکتینگ به شما می‌گوییم که برای رسیدن شما به مقصودتان مفید است.

     

    نکته ۱: تاثیر اولیه‌ی خوبی بگذارید

     

    مادرها همیشه درست می‌گفتند که برداشت نخست خیلی مهم است. مثال این قضیه در ایمیل مارکتینگ یعنی عنوان ایمیل اهمیت دارد. شاید حرفی که می‌خواهید بزنید همان چیزی باشد که مخاطب به دنبالش است، اما اگر عنوان شما طوری نباشد که شخص را ترغیب به باز کردن ایمیل بکند، آن‌ها هرگز متن ایمیل شما را نخواهد دید.

     

    در این رابطه چند آمار ببینید:

     

    • ۳۳ درصد گیرنده‌ها ایمیل را بر اساس موضوع عنوان آن باز می‌کنند. ۶۹ درصد گیرنده‌ها ایمیل‌ها را فقط بر اساس همین عنوان به عنوان اسپم علامت گذاری می‌کنند (Convinceandconvert).
    • ۴۰ درصد ایمیل‌ها ابتدا بر روی موبایل باز می‌شود، و با توجه به میانگین اندازه‌ی صفحه‌ی این دستگاه‌ها فقط ۴ تا ۷ کلمه از عنوان موضوع در صفحه دیده می‌شود (Contact Monkey).
    • موضوعاتی که ۳۰ یا کمتر از این مقدار نویسه داشته باشند نرخ باز شدنشان بالاتر از میانگین است (Adestra).

     

    به مخاطب و مشکلی که می‌خواهید برایشان حل نمایید فکر کنید. حالا راهی برای بیان این موضوع در ۱ تا ۳ واژه بیابید بعد از این که این کار را کردید، عنوان موضوع شما می‌تواند به سادگی «سوالی درباره‌ی [۱ تا ۳ واژه]؟» باشد. مثلاً سوالی درباره‌ی استخدام، سوالی درباره‌ی حقوق یا سوالی درباره‌ی پرداخت‌های آنلاین. هر چیزی را که مدنظرتان است با کمترین واژگان ممکن در بخش موضوع بیاورید.

     

    اگر می‌خواهید بدانید خط موضوع چگونه کار می‌کند، حواستان به جریان نوتیفیکیشن‌ها باشد. اگر موضوع خاصی بازده کافی ندارد و باز نمی‌شود، بهتر است آن را عوض کنید.

     

    اما حتی اگر مخاطب ایمیل را باز بکند هم هیچ تضمینی وجود ندارد. اگر محتوای خود را فوراً به شخص منتقل نکنید، دلیلی ندارد که متن شما را تا انتها بخوانند. پس در ابتدای متن از معرفی‌های شخصی بپرهیزید، این اطلاعات باید در امضای ایمیل باشد. پیغام خود را با محتوای اصلی شروع کرده و بلافاصله به سراغ آنچه برای ارائه کردن در نظر دارید بروید.

     

    محتوا (اولین جمله‌ی ایمیل):

     

    • اخیراً [رویداد خبری] [نام شرکت] را دیدم.
    • [منابع مشترک] درباره‌ی [اوضاع] به من گفته‌اند.
    • [پست/توئیت/مقاله] اخیرتان که در مورد [موضوع] بود را دوست داشتم.
    • [ترفیع مقام/دستاورد/جایزه] شما را تبریک می‌گویم.

     

    متن [جمله‌ی دوم و سوم ایمیل]:

     

    • من ایده‌هایی در مورد [نقاط قوت بصری] دارم. خوشحال می‌شوم اگر بتوانید زمانی را برای صحبت درباره‌ی [راهکار] تنظیم کنید.
    • [لینک به محتوای مورد نظر] را ببینید. اگر دوست داشتید در این مورد صحبت کنیم، به من خبر بدهید.
    • اخیراً به یک شرکت دیگر کمک کردم تا [درآمد بیشتری داشته باشند]. [نام شرکت] نیازی به کمک ندارد؟

     

    فوراً به سراغ اصل مطلب بروید و بر مخاطب و نیازهای او تمرکز کنید.


     

    نکته ۲: همیشه یاری کننده باشید

     

    حتی بهترین ایمیل‌ها هم ممکن است همیشه جواب نگیرند. مردم مشغول‌اند. حتی اگر بخواهند با شما صحبت کنند هم پروژه‌های دیگری روی دستشان مانده که باعث می‌شود به پیام شما توجه کافی نداشته باشند. توصیه می‌کنم به عنوان بخش‌های مختلف دنباله‌ی خود دو یا سه ایمیل دیگر هم بفرستید.

     

    اگر می‌خواهید فروش‌تان را بالا ببرید، مطمئن شوید که هر ایمیل ارسالی محتوی اطلاعات ارزشمندی برای مخاطب باشد. اگر حرف‌های بیهوده بزنید، افراد دلیلی نمی‌بینند که به پیام‌ها پاسخ بدهند.

     

    اگر دیگر نمی‌دانید چه بگویید، به مشکلی فکر کنید که می‌خواهید برای آن راهکار ارائه دهید. اگر برای حل آن نیاز راه‌حل عملی دارید، آن را برای یکی از ایمیل‌های بعدی خود نگه دارید. اگر یک آموزش «چگونه» (How-to) یا چیزی مشابه آن دارید، این موضوع به خودی خود می‌تواند یک ایمیل خوب باشد. در رسانه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌های محبوب خود دنبال مقاله‌های مرتبط با این موضوع بگردید و آن را به عنوان یک ایمیل دیگر ارسال کنید. و اگر مخاطبان شما در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، حتماً پروفایلشان را ببینید تا متناسب با پست‌هایی که می‌گذارند بتوانید به آن‌ها جواب دهید.

     

    اگر از نرم افزار ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنید، می‌توانید از باز شدن ایمیل‌ها باخبر شوید. حتی فراتر از این، اگر در پیغام خود لینک گذاشته باشید و آن لینک توسط مخاطب باز شود، توسط نرم افزار به شما گفته خواهد شد. کلیک بر روی لینک، نشانگر خوبی برای ارتباط موثر با مخاطب است. اگر بر روی لینک‌هایی که گذاشتید کلیک نمی‌شود، زمان آن است تا متن‌تان را عوض کنید.

     

    نکته ۳: بدانید که کِی باید عقب نشینی کنید

     

    به دو دلیل پنجمین ایمیل آخرین ایمیل شماست. اگر کسی به پیام شما علاقه نشان نمی‌دهد، صرف زمان و تلاش اضافه، دیگر فایده‌ای ندارد. آزار دادن کسی که جواب نمی‌دهد باعث نمی‌شود او با شما صحبت کند. در حقیقت، با این کار شانس‌های آتی خود را برای حرف زدن با آن شخص از بین می‌برید. ادامه دادن پیام بعد از ایمیل پنجم نه به شما کمک می‌کند، نه برای مخاطب فایده‌ای دارد.

     

    اما دلیل بهتری برای خاتمه دادن به این دنباله وجود دارد، و این همان چیزی است که Blair Enns آن را «بستن حلقه» (Closing the Loop) می‌نامد. شما اساساً به فرد مقابل می‌گویید که دیگر به او پیام نمی‌دهید. Enns توصیه می‌کند که این پیام را تا حد ممکن به دور از احساس بنویسید. مثال زیر را ببینید:

     

    موضوع: بستن حلقه

     

    سلام [نام مخاطب]؛

     

    در رابطه با [پروژه/فرصت] خبری از شما نگرفتم، بنابراین فرض می‌کنم که قدم در مسیر دیگری گذاشتید یا اولویت‌هایتان تغییر کرده است.

     

    اگر در آینده مایل به همکاری بودید من را خبر کنید.

     

    با احترام،

     

    [نام شما]

     

    اگر مخاطب واقعاً تمایلی به پیام شما نداشته باشد، یا به آن جواب نمی‌دهد یا با یک پاسخ کوتاه تایید می‌کند که نمی‌خواهد با شما همکاری کند. اما اگر پیام شما حتی خیلی کم توجه او را جلب کند، همین ایمیل شخص را به عمل وا می‌دارد، یا حداقل به شما می‌گوید که وقت مناسب برای شروع کار چه زمانی است. و به این ترتیب نقطه‌ی آغاز مناسبی برای دنباله‌ی خود خواهید داشت.

  • با 12 قالب ایمیلی آماده در وقت خود صرفه جویی کنید!

    حمید محمود زاده

    تاریخ انتشار: 1396/06/09

    سیر تکاملی ایمیل  ها

    از اسپم ها تا حذف کردن

    دنیای اطراف ما به تکامل رسیده است. روزهایی که  در وارسی پیام های روزانه خود بارها به عبارت ٬اسپم٬  برمی خوردیم به پایان رسیده و حال زمانی است که موقع زیرو رو کردن اینباکس ایمیل خود بارها گزینه ٬حذف٬ را می زنیم.

    ولی در بازار فروش تنها چیزی که نمی خواهیم این است که بیننده یا همان مشتری احتمالی (Prospect) بر روی ایمیل ما گزینه حذف را بزند. به همین دلیل است که جیل کونرات،  HubSpot ، Reppifyو       Breakthrough Email بهترین کاربرد های ایمیل خود را در نمونه های قابل تغییر زیر به اشتراک می گذارند.

    شما میتوانید به دسته ی خاصی از ایمیل ها جهش کنید یا اینکه به سادگی صفحه را برای خواندن همه ی آنها به پایین اسکرول کنید.

    • نمونه های ایمیل برای اکتشاف اولیه (Cold Prospecting)

     از جیل کونراث

    مشتریان احتمالی ما زمان کمتری دارند. باید موقع ایمیل دادن به مشتریان احتمالی پیام های خود را کوتاه و شیرین نگه داریم و بجای معرفی های سرد اولیه بر ارزش بیشتر محصول تاکید کنیم.

    داده های حاصل از ارتباطات تماسی نشانگر این است که ۷۰٪ از مردم برای حل مشکلاتشان تصمیم به خرید می گیرند و به گفته ی خود جیل کونرات:

    ٬  محصول، خدمات و راه حل های شما در مقابل  دانش، تخصص و تفاوتی که شما برای مشتریان خود ایجاد می کنید در جایگاه دوم قرار دارند٬

    سه نمونه ایمیلی ارائه شده از جیل به فهم بهتر  توصیه اش کمک خواهد کرد.

     

    نمونه ۱: ارزش کسب و کار

    {مخاطب. نام کوچک}

    در هنگام کار کردن با <<صنعت و یا مقام را وارد کنید>> یکی از مسائل کلیدی که با آن دست و پنجه نرم میکنند << مسئله کلیدی را وارد کنید>> است.

    در سال گذشته ما به شرکت های زیادی کمک کردیم  که <<محرک کسب و کار را وارد کنید>> که موجب << هزینه ی صرفه جویی شده، درآمد افزوده ،افزایش تولید>> شده است.

    اگر این چیزیست که شما نیز با آن مواجه هستید می توانیم تماس سریعی داشته باشیم. من ایده هایی دارم که میتواند به شما کمک کند.

    با آرزوی بهترین ها

    {مخاطب. نام ـ مالک}

     

    نمونه ۲: اطلاعیه شرکت

    {مخاطب.نام کوچک}

    از آنجا که من خیلی با << صنعت مورد هدف شما>> کار می کنم، به طور مداوم اخبار این صنعت را دنبال می کنم. اخیرا متوجه شدم که شما <<اقدام شرکت را وارد کنید>>

    معمولا زمانی که این موضوع اتفاق می افتد، << مسئله حرفه را وارد کنید>> به یک اولویت تبدیل می شود. به همین دلیل فکر کردم ممکن است به دانستن اینکه چطور به <<شرکت مشابه>>کمک کردیم تا در مسیر جدید خود به سرعت و بدون هیچ یک از اختلالات معمول پیشرفت کند مایل باشید.

    اگر می خواهید بیشتر بدانید می توانیم تماس کوتاهی داشته باشیم. آیا <<روز و زمان مشخص>> در برنامه کاری شما مناسب است؟

    با احترام

    {مخاطب.نام ـ مالک}

    پ.ن اگر شما فرد مناسب برای این گفتگو نیستید چه کسی را پیشنهاد میکنید؟

     

    نمونه ۳: اشتراک گذاری منابع مفید

    {مخاطب. نام کوچک}

    آخرین اطلاعیه این هفته شما درباره <<خبر را وارد کنید>> مرا به فکر واداشت.

    مقاله ای درباره <<عنوان مقاله را وارد کنید>> پیدا کردم که ممکن است برای پیشرفت تیم شما مفید باشد.

    برای خواندن آن از این لینک استفاده کنید <<لینک مقاله را وارد کنید>>

    امیدوارم که برای شما سودمند باشد

    {مخاطب. نام ـ مالک}

    نمونه های ایمیل به سرنخ های ورودی

    همانطور که خیلی از ما می دانیم سرنخ ورودی فردیست که از طریق عملی که در وبسایت ما انجام داده ـ مانند دانلود ebook، ثبت نام در Webinar، ثبت نام برای کوپن ،درخواست نسخه نمایشی و غیره ـ به محصول شرکت ما علاقه خود را نشان داده است.

    مطالعات انجام شده در  Inside Sales نشانگر این است که اگر این سرنخ را در عرض ۵ دقیقه پیگیر باشید شانس اینکه آن را تبدیل به مشتری کنید  ۹برابر بیشتر است. بنابر این وقتی سرنخ ورودی جدیدی به سایت شما وارد می شود آماده باشید تا اولین ایمیل معرفی را با کمک یکی از این نمونه های تایید شده ارسال کنید.

     

     

    نمونه ۴ : سرنخ ورودی از محتوا

    سلام {مخاطب. نام کوچک}

    شما اخیرا از وب سایت ما بازدید کرده اید و <<عنوان قطعه محتوایی>>را دانلود کرده اید. آیا این قطعه را فقط برای دانستن بیشتر درباره <<عنوان قطعه محتوایی>>دانلود کرده اید؟ و یا اینکه به دنبال راه حلی مقرون به صرفه برای <<عنوان قطعه محتوایی>> هستید؟

    درواقع من تحقیقاتی درباره {شرکت سرنخ}انجام دادم و نکات زیر را پیشنهاد می کنم.

    <<نکته را وارد کنید>>

    <<نکته را وارد کنید>>

    با آرزوی بهترین ها

    {مخاطب. نام – مالک}

    سعی نکنید که نکته هایی را که می دهید هم بفروشید. هدف اینجا ایجاد رابطه دوستانه است نه سریع فروختن.

     

    نمونه ۵ : تکرار بازدید وبسایت از شرکت

    سلام {مخاطب.نام کوچک}

    شما و تعدادی از همکارانتان در {شرکت سرنخ} از وبسایت ما دیدن کرده اید و <<عمل انجام شده در سایت را وارد کنید>>.

    میخواستم بدانم که آیا آنها تلاش به فهمیدن اینکه چطور می توانید <<راه حل حرفه خود را وارد کنید>>داشته اند؟ به همین دلیل کمی تحقیق کردم و این فرصت ها را برای شما پیدا کردم.

    یکی از ایده های من این است که <<پیشنهاد خود از تحقیق را وارد کنید>>.

    با در نظر گرفتن تعداد افرادی که شرکت ما را جستجو می کنند، آیا مایلید برای ۱۰ دقیقه صحبت کنیم؟

    با امید ارتباط بیشتر با شما

    {مخاطب.نام –مالک}

     

    نمونه ۶: معرفی سریع سرنخ

    سلام{ مخاطب. نام کوچک}

    شما اخیرا از <<صفحه وب و یا پست وبلاگ را وارد کنید>> ما دیدن کرده اید. میخواستیم بدانیم که آیا چیزی که به دنبالش بودید پیدا کردید یا خیر؟ همچنین من منابع بیشتری به شما پیشنهاد می کنم.

    <<لینک منبع سودمند>>

    <<لینک منبع سودمند>>

    درواقع من شرکت شما را بررسی کردم و خوشحال می شوم که اطلاعات حاصل از مقایسه شما با معیار های صنعتی که با آنها مواجه شدیم را با شما در میان بگذارم. آیا میخواهید فردا <<دو زمانی که شما در دسترس هستید را وارد کنید>> صحبت کنیم؟

    با احترام فراوان

    {مخاطب.نام – مالک}

     

    اگر شما یک سرنخ ورودی را در ۵ دقیقه نخست پیگیری کنید امکان اینکه آنها را به مشتری تبدیل کنید ۹ برابر بیشتر است. 

     

    نمونه های ایمیل معرفی ارجائی از Reppify

    چه اینکه یک مشتری احتمالی میزان تعهد شما را امتحان می کند، ایمیل را از دست داده و یا هنوز زمانی برای پاسخ پیدا نکرده است فرقی ندارد، با ارسال یک ایمیل پیگیری مناسب بین قطعی کردن فروش و یا از دست دادن مشتری تفاوت ایجاد کنید.

    تیم Breakthrough Email بعد از مطالعات گسترده این نمونه ها را ارائه داده که می توانند پاسخ گیری ما را به ۸۰ ٪ و یا بیشتر افزایش دهند. این نمونه ها تعادلی بین تهاجم و اختصار دارند.

     

    نمونه ۷: ارجاع از طریق ارتباط خارجی

    سلام {مخاطب.نام کوچک}

    اوضاع شما چطور است؟ امیدوارم که همه چیز برای شما خوب باشد.

    یکی از دوستان من {مخاطب.نام} ، در حال حال حاضر با شرکتی کار می کند که با در نظر گرفتن نقش شما ممکن است بخواهید از آن مطلع شوید. {نام محصول} x,yو z را مدیریت می کند و ما به شدت تحت تاثیر کار آنها قرار گرفتیم. ممکن است این چیزی باشد که شما بخواهید درباره اش بدانید. بنابر این شما را به هم معرفی میکنم. پس،

    {کاربر دریافت کننده.نام کوچک}

    {مخاطب.نام} {مخاطب.نام}

    {کاربر دریافت کننده.نام کوچک}

    اگر می توانم به هرکدام از شما بیشتر کمک کنم مرا درجریان قرار دهید. در غیر این صورت همه چیز را از اینجا به خودتان می سپارم. امیدوارم همه چیز خوب باشد.

    {کاربر دریافت کننده.نام کوچک}

    با احترام

    {مخاطب.نام-مالک}

     

    نمونه ۸: ارجاع از طریق رابط داخلی

    سلام{مخاطب.نام کوچک}

    اوضاع چطور است؟امیدوارم که همه چیز برای شما خوب باشد.

    من برای شرکتی به نام {نام شرکت کاربر دریافت کننده} کار می کنم که x,y و z را انجام می دهد. با توجه به نقش شما در {نام شرکت کاربر دریافت کننده} ممکن است یک برنامه واقعی برای شما داشته باشیم. برای همین شما را به همکار خود {نام .مخاطب} که {مقام مخاطب}در شرکت ماست معرفی می کنم. {نام محصول} ما در بازار به خوبی به فروش رفته و از نظر من ممکن است شما علاقه ی زیادی به آن پیدا کنید.

    بنابر این {نام کوچک کاربر دریافت کننده} با {نام مخاطب} آشنا شوید. {نام کوچک کاربر دریافت کننده} با {نام مخاطب} آشنا شوید. از اینجای کار را به شما می سپارم. اگر کمک بیشتری از من بر می آید مرا در جریان قرار دهید.

    امیدوارم همه چیز خوب باشد{کاربر دریافت کننده.نام کوچک}

    با احترام

    {مخاطب .نام مالک}

     

    نمونه ۹: گسترش از طریق ارتباط متقابل

    سلام{مخاطب.نام کوچک}

    <مخاطب .نام> پیشنهاد کرد که با هم تماس داشته باشیم. من با او در شرکتی به نام {نام شرکت.کاربر} کار می کنم که x,yو z انجام می دهد. با توجه به نقش شما در {نام شرکت.کاربر دریافت کننده} به نظر می رسد اینجا موقعیت مناسبی برای گروه شما باشد.

    {نام محصول} ما در بازار به خوبی به فروش رفته و از نظر من ممکن است شما علاقه ی زیادی به آن پیدا کنید.

    آیا هفته بعد برای صحبت کردن زمان دارید؟

    با احترام

    {مخاطب. نام-مالک}

     

    نمونه های از ایمیل پیگیری

    از Breakthrough Email 

     چه اینکه یک مشتری احتمالی میزان تعهد شما را امتحان می کند، ایمیل را از دست داده و یا هنوز زمانی برای پاسخ پیدا نکرده است فرقی ندارد، با ارسال یک ایمیل پیگیری مناسب بین قطعی کردن فروش و یا از دست دادن مشتری تفاوت ایجاد کنید..

     

    نمونه ۱۰: پیگیری سریع

    {مخاطب.نام کوچک}

     

    این پیام را برای پیگیری ایمیل خود ارسال می کنم. پیغامی ازهیچ یک از اعضای گروه شما به من نرسید. اگر مایل به صحبت هستید زمان مناسب در برنامه خود را به من اطلاع دهید.

    اگر نه، چه کسی فرد مناسب برای صحبت است؟

    با تشکر از کمک شما

    {مخاطب.نام –مالک}

    حتی اگر با مخاطب خاصی در ارتباط هستیم، آن فرد ممکن است انتخاب مناسب برای صحبت با شما نباشد. فرصت مناسبی برای ارتباط خود با فردی که می تواند رابطه را به جلو ببرد فراهم کنید.

     

     

    نمونه ۱۱: پوشه خود را ببندید.

    {مخاطب.نام کوچک}

    این پیام را برای پیگیری ایمیل و پیغام صوتی خود می فرستم. ما در روند بستن پوشه های خود برای این ماه هستیم.

    به طور معمول وقتی پیغامی از طرف فردی به ما نمی رسد به این معناست که فرد یا خیلی مشغول است و یا علاقه ای ندارد. اگر شما علاقه مند نیستید آیا مجازم تا پوشه ی شما را ببندم؟

    اگر هنوز علاقه مند هستید، به عنوان قدم بعدی چه چیز را پیشنهاد می کنید؟

    با تشکر از کمک شما

    {مخاطب.نام-مالک}

     

    نمونه ۱۲: به روز رسانی پیگیری

    {مخاطب.نام کوچک}

    این پیام را برای پیگیری گفتگوی قبلی خود ارسال می کنم. رئیس من خواسته تا حساب شما را به روز رسانی کنم. به او گفتم که حسابی از شما ندارم. مطمئن نیستم که این مکالمه نیاز به ادامه داشته باشد.

    آیا به عنوان قدم بعدی پیشنهادی دارید؟

    با تشکر

    {مخاطب.نام-مالک}


  • کمتر کسی است که نام گوگل را نشینده باشد. موتور جستجویی که 1.17 میلیارد نفر برای پیدا کردن اطلاعات مختلف در وب از خدمات آن استفاده می‌کنند.

    اما گوگل تنها یک موتور جستجوی ساده نیست و بسیار فراتر از آن می باشد.

    در حقیقت گوگل علاوه بر موتور جستجو ابزارهای بازاریابی متعدد ارزشمند دیگری ارائه می‌دهد که اگر بازاریاب باشید کمک بسیار زیادی به شما خواهند کرد.

    از این رو تصمیم گرفتیم برخی از ضروری‌ترین ابزارهای بازاریابی گوگل را معرفی کنیم تا اطمینان حاصل نمایید که کسب و کار شما از تمام امکانات ارائه شده توسط گوگل نهایت بهره‌برداری را می‌کند.

    15 ابزار بازاریابی مفید گوگل برای بازاریاب‌ها


    1- Google My Business

    به دنبال تبلیغ رایگان محصولات یا خدمات در گوگل هستید؟ شوخی نمی‌کنیم، واقعیت دارد.

    تنها کاری که باید انجام دهید ثبت محصول یا خدمت خود در Google My Business است (که قبلا با نام Google Places شناخته می‌شد)، و کسب و کار شما در نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد (و همچنین در سرویس Google Maps) برای جستجوهای محلی مثل نمونه‌ای که در تصویر می‌بینید. نگاهی به آن بیندازید؛ تمام کسب و کارهای مشخص شده در کادر قرمز رنگ نتایج محلی Google My Business برای عبارات Mexican, resraurant, boston هستند. خبر خوب این که بر خلاف Google AdWords (که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد)، هیچ کدام از این کسب و کارها برای جایگاه خود در این نتایج محلی هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اند.

     

    اگر تا به حال کسب و کارتان را در Google My Business ثبت نکرده‌اید بهتر است همین حالا این کار را انجام دهید و برای این منظور می‌توانید از دستورالعمل‌های این صفحه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید زمانی که گوگل شما را برای ثبت کسب و کار راهنمایی می‌کند به طور خودکار یک صفحه گوگل پلاس (Google+) برای کسب و کار شما هم ایجاد خواهد شد که ما را به دومین ابزار بازاریابی گوگل هدایت می‌کند...

    2) Google+ Business Pages 

    برخی معتقدند با توقف فعالیت سرویس Google Authorship و حذف دکمه‌های Google +1 از نتایج جستجو، اگر کسب و کار محلی نداشته باشید، ایجاد صفحه‌ی تجاری گوگل پلاس و حفظ فعالیت مستمر در آن اهمیت چندانی ندارد. به این معنی که با توجه به امپراطوری عظیم گوگل ما معتقدیم بهتر است که تمام کسب و کارها جانب احتیاط را در نظر گرفته و اقدام به ایجاد صفحه‌ای در سرویس گوگل پلاس نمایند، حتی در صورتی که آن را به صورت مرتب به‌روز رسانی نمی کنند.

    اما اگر کسب و کار محلی دارید راه‌اندازی و به‌روزرسانی یک صفحه‌ی گوگل پلاس در کنار اضافه کردن کسب و کار به سرویس Google My Business  (مورد اول) کار بسیار به جایی بوده و حتی اهمیت گوگل پلاس برای شما را دو چندان بیشتر می‌کند. با توجه به این که با اضافه شدن کسب و کارتان در Google My Business یک لینک به صفحه‌ی گوگل پلاس‌ هم اضافه خواهد شد، بهتر است وقت کافی گذاشته و صفحه را به بهترین نحو ممکن پر بار کنید.

     

    در آخر این که اگر مخاطبان شما گوگل پلاس فعال هستند اضافه کردن دکمه‌ی به اشتراک گذاری 1+ به وب‌سایت شما کار هوشمندانه‌ای است، خصوصا تعبیه کردن آن در ابتدا و انتهای مقالات بخش وبلاگ وب‌سایت. گوگل از سیگنال‌های اجتماعی به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی (رنکینگ) استفاده می‌کند از این رو تسهیل به اشتراک‌گذاری محتوای شما در شبکه‌ی گوگل پلاس برای مخاطبان، به ارتقای رتبه‌ی محتواهای شما در جستجوها کمک شایانی خواهد کرد.

     

    3) Google Webmaster Tools 

    دوست دارید نظر گوگل درباره‌ی وضعیت سلامتی وب‌سایت خودتان را بدانید؟ برای این منظور کافی است یک حساب کاربری در Google Webmaster Tools بسازید. ابزارهای وب‌مستر گوگل مشکلاتی که باعث عدم پیدا شدن وب‌سایت شما در نتایج می‌شوند را پیدا کرده و به شما اطلاع داده و ضمنا توانایی تجزیه و تحلیل ترافیک آن را هم داشته و به این ترتیب می‌توان درک دقیقی از نحوه‌ی دسترسی و پیدا شدن توسط بازدیدکنندگان به دست آورد.

    4) Google AdWords

    اگر مایلید نتایج تلاش‌هایتان برای کسب رتبه‌ای بالاتر در نتایج را سریع‌تر ببینید سرمایه‌گذاری در سرویس Google AdWords، یعنی سرویس پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) گوگل، منطقی به نظر می‌رسد. اگر هنوز از این سرویس استفاده نکرده‌اید عملکرد آن به این شکل است: ابتدا شما اقدام به ایجاد تبلیغاتی می‌کنید که کلیدواژه‌های خاص مرتبط با کسب و کارتان را هدف قرار خواهند داد و بعد از این تبلیغات شما در قسمت بالا یا سمت راست نتایج جستجوی گوگل (زمانی که مردم به دنبال این کلیدواژه‌ها جستجو می‌کنند) نمایش داده خواهند شد (اسکرین شات پایین را مشاهده کنید). هزینه‌ی تبلیغات شما بستگی به رقابتی بودن کلمه‌ی کلیدی دارد اما تنها زمانی هزینه را پرداخت می‌کنید که بینندگان عملا روی تبلیغات شما کلیک کنند.

     

    به خاطر داشته باشید که AdWordها سریعا تبدیل به یک ابزار بازاریابی گران‌قیمت شده ولی برخلاف جستجوها، این خدمت گوگل عملکرد مثبت خود را سریعا نشان داده و در مقایسه با خدمات رایگان درج آگهی، مزایای متعددی دارد. اگر تبلیغات به ازای هر کلیک را هوشمندانه به کار بگیرید کمک شایانی به شما در زمینه‌ی برنامه‌ریزی در تعریف استراتژی ظاهر شدن بهتر در نتایح جستجو خواهد کرد. با تست ترکیبات مختلف کلمات کلیدی با استفاده از PPC، می‌توانید سریعا متوجه شوید که کدام کلمات کلیدی ترافیک با کیفیت‌تری به وب‌سایت شما هدایت خواهند کرد. با استفاده از این دانش می‌توانید تلاش‌هایتان در زمینه‌ی بهینه‌سازی موتور جستجو و محتواسازی را بهتر متمرکز کنید.

    5) Google AdWords Keyword Planner

    اگر به دنبال بهبود سئوی ارگانیک وب‌سایت هستید ابتدا و قبل از هر کاری بهتر است درباره‌ی کلیدواژه‌ها تحقیق کنید. بررسی کلیدواژه‌ها به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی که در هنگام ساخت محتوا برای وبلاگ یا وب‌سایت باید هدف قرار دهید را پیدا کرده و به این ترتیب تلاش‌هایتان در زمینه‌ی سئو و ایجاد محتوا متمرکز شده و نام شما در جستجوهای مرتبط نمایش داده شود.

    ابزار Google AdWords Keyword Planner اگر چه ابزاری است که هدف اصلی آن کمک به کاربر در زمینه‌ی برنامه‌ریزی کمپین‌های AdWords است اما در زمینه‌ی جستجو برای ایده‌های کلمات کلیدی جدید و همچنین یاری در زمینه‌ی تحقیقات کلمات کلیدی ارگانیک هم دست شما را خواهد گرفت. به خاطر داشته باشید که برای استفاده از Keyword Planner نیازمند یک حساب کاربری AdWords هستید اما هیچ اجباری برای ایجاد آگهی وجود ندارد.

     

    6) Google Trends

    علاوه بر AdWords Keyword Planner، سرویس Google Trends هم می‌تواند ابزار بازاریابی عالی برای کمک به کاربران در زمینه‌ی انتخاب کلیدواژه‌های هوشمندانه‌تری باشد. این سرویس امکان ارزیابی محبوبیت اصطلاحات خاص، مقایسه آنها با سایر ترکیبات کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل محبوبیت آنها در طی زمان یا در مناطق و زبان‌های مختلف و نمایش کلیدواژه‌های مرتبط را فراهم کرده و نهایتا موجب اتخاذ تصمیمات بهتر در انتخاب کلیدواژه‌های جدید خواهد شد.

    در انتخاب دو ترکیب از کلمات کلیدی برای تیتر جدیدترین مطلب وبلاگ‌تان تردید دارید؟ کافی است یک مقایسه‌ی سریع در Google Trends انجام داده تا ببینید کدام یک از آنها بیشتر توسط کاربران جستجو می‌شوند (تصویر پایین):

     

    از Google Trends می‌توان برای تشخیص موضوعات، اخبار و محتواهای محبوب استفاده و نهایتا اقدام به تشخیص فرصت‌های جدید برای مطرح کردن و انتشار محتواها نمود.

    7) سرویس‌های Docs، Sheets، Slides و Forms شرکت گوگل

    آیا در قالب یک تیم با سایر بازاریاب‌ها به صورت مشترک روی یک پروژه کار می‌کنید؟ گوگل ابزارهای بازاریابی بی‌نظیر برای انجام پروژه‌های مشترک دارد که می‌توان آنها را به جای نرم‌افزارهای معمولی دسکتاپ استفاده کرد:

    Google Docs برای ایجاد و ویرایش اسناد Word.

    Google Sheets برای صفحات گسترده‌ی اکسل.

    Google Slides برای ساخت ارائه‌های پاورپوینت.

    Google Forms برای ساخت انواع فرم‌های نظرسنجی/گزارش و ... برای دریافت ساده‌ی بازخورد از کاربران.

    از این ابزارها می‌توان برای به اشتراک‌گذاری و همکاری مشترک روی تجزیه و تحلیل‌های داده‌های بازاریابی، کتاب‌های الکترونیکی یا پیش‌نویس پست‌های وبلاگ، بازاریابی یا ساخت ارائه‌های SlideShare و نظرسنجی‌ها استفاده کرد. در این سرویس‌ها پروژه‌ها به صورت خودکار ذخیره شده و از هر ابزاری می‌توان به آنها دسترسی داشت. برای دسترسی راحت‌تر و امکانات بیشتر می‌توان اقدام به دانلود اپلیکیشن مخصوص هر سرویس کرد.

     

    8) Google Drive

    Drive سرویس ذخیره‌سازی آنلاین و رایگان گوگل است که به کاربران 15 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان برای فایل‌هایی مثل تصاویر، اسناد، طراحی‌ها، ویدئوها و ... را می‌دهد. قصد دارید یک تصویر حجیم یا یک فایل پاورپوینت برای سایر افراد تیم ارسال کنید؟ گوگل درایو امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌ها یا پوشه‌ها را با سایرین فراهم کرده و از این طریق انجام کارهای مشترک را ساده‌تر کرده و دردسر ارسال ضمیمه‌های حجیم ایمیل را از بین می‌برد.

     

    9) Google Alerts 

    Google Alerts به شما اجازه می‌دهد مطالب منتشر شده در وب را به منظور اطلاع از کلیدواژه‌ها یا عبارت‌هایی خاص زیر نظر بگیرید. بعد از راه‌اندازی، هر گاه این عبارات در فضای آنلاین ذکر شوند شما اعلان ایمیل دریافت خواهید کرد یا از طریق RSS مطلع خواهید شد. برای مثال، می‌توان این سرویس را طوری تنظیم کرد که هر گاه کسی نام شرکت، محصولات، مدیران اجرایی یا رقیبان شما را ذکر کرد، با خبر شوید. این ابزار روابط عمومی شیوه‌ای بسیار عالی برای اطلاع از خوشنامی کسب و کارتان در فضای آنلاین بوده و ضمنا راهی عالی برای پاسخگویی به اظهارنظرهای آنلاین به برند شما در سریع‌ترین زمان ممکن است.

     

    10) Google News

    Newsjacking یا خبرربایی فرآیندی است که در آن اقدام به داغ کردن یک موضوع خبری کرده و به این ترتیب فروش محصول یا موفقیت بازاریابی را بیشتر کنید؛ این فرآیند شیوه‌ای عالی برای بهره‌برداری از اخباری است که در لحظه توجه همه را به خود جلب کرده‌اند. اگر دوست دارید از مزایای خبرربایی در استراتژی بازاریابی محتوا استفاده کنید از Google News برای جستجو و شناسایی اخبار مرتبط با صنعت که پتانسیل خوبی برای خبرربایی دارند استفاده نمایید.

    11) Google Voice

    در عصری که مردم برای گشت و گذار در اینترنت از تلفن‌ها استفاده می‌کنند به کارگیری امکانات وب برای مدیریت تلفن‌ها کاملا طبیعی است. استفاده از Google Voice تنها در امریکا میسر بوده و این سرویس دارای امکاناتی نظیر مدیریت چندین خط تلفن، ایجاد پیام‌های صوتی شخصی شده بسته به اشخاص تماس گیرنده و تسهیل رونویسی (تبدیل به متن) پیام‌های صوتی است که کار مدیریت خطوط تلفن را بیش از پیش آسان کرده است.

     

    12) Google Calendar 

    برای تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق و موثر منظم بودن اصلی‌ترین کلید است خصوصا اگر چندین کار به شما محول شده باشد. برای ساماندهی فعالیت‌های روزانه، تنظیم قرار ملاقات‌ها و جلسات و همچنین به اشتراک‌گذاری برنامه‌ی کاری‌تان با سایرین می‌توانید از تقویم گوگل استفاده کنید. اگر در کسب و کارتان از Google Apps for Work استفاده کنید بهره‌وری باز هم افزایش پیدا کرده و همکاران‌تان به صورت خودکار می‌توانند از تقویم گوگل برای رزرو اتاق‌های کنفرانس استفاده کرده و حتی از وضعیت حضور یا غیبت همکاران در جلسات هم دقیقا مطلع باشند.

    اما زمانی که صحبت از بازاریابی می‌شود تقویم گوگل می‌تواند ابزار بازاریابی بی‌نظیری برای تنظیم یک تقویم ویرایشی به منظور سازماندهی وبلاگ و سایر محتواهای بازاریابی باشد که می‌توان آن را با مشارکت کنندگان تولید محتوا (چه همکاران داخلی و چه همکاران برون سازمانی) به اشتراک گذاشت.

     

    13) Google Analytics

    چه تعداد از بازدیدکنندگان وب‌سایت شما جدید هستند و چه تعداد وفاداران قدیمی؟ کاربران چه مدت زمانی را در وب‌سایت شما صرف می‌کنند؟ آیا ضریب بازگشت وب‌سایت شما بالاست؟ سرویس رایگان تجزیه و تحلیل وب‌سایت شرکت گوگل یعنی Google Analytics پاسخ تمام این سوالات مهم را به شما می‌دهد. این سرویس درک هوشمندانه‌تری از ترافیک وب‌سایت به شما داده و در زمینه‌ی اطلاع از چگونگی پیدا کردن وب‌سایت توسط کاربران و همچنین نحوه‌ی گشت و گذار در آن هم اطلاعات بسیار دقیقی در اختیارتان قرار خواهد داد.

     

    البته دقت داشته باشید که تجزیه و تحلیل وب‌سایت قطعا نمی‌تواند جایگزینی برای تجزیه و تحلیل بازاریابی باشد. شما همچنان به نرم‌افزارهای یکپارچه‌ی تجزیه و تحلیل بازاریابی به منظور ارزیابی استراتژی کلی بازاریابی و زیر نظر گرفتن مشتریان به منظور تبدیل آنها به مشتری و فروش هر چه بیشتر محصولات (معیارهای ارزیابی بازاریاب‌ها) احتیاج خواهید داشت.

    14) Google Feedburner

    علاقه مندید که همگان به راحتی به شما دسترسی داشته باشند؟ پس باید به بازدیدکنندگان اجازه دهید امکان اشتراک محتوای وب‌سایت (خصوصا مطالب وبلاگ) را از طریق محتوا (Feed) داشته باشند. با راه‌اندازی یک حساب Google Feedburner بازدیدکنندگان وب‌سایت می‌توان مشترک محتوای شما شده و از طریق مرورگرها، نرم‌افزارهای فیدخوان یا ایمیل، به روزرسانی‌های محتوا را به طور مرتب دریافت کنند. و با توجه به این که تعداد مشترکان نقش بسیار مهمی در رشد و تاثیرگذاری یک وبلاگ تجاری دارد، فراهم کردن امکان مشترک محتوا شدن را به هیچ عنوان نباید از قلم انداخت.

    15) یوتیوب

    بله، درست خواندید! یوتیوب از سال 2006 یکی از محصولات گوگل و از ابزارهای بازاریابی بوده و با توجه به این حقیقت که بیش از یک میلیارد کاربر این سرویس روزانه صدها میلیون ساعت ویدئو تماشا می‌کنند و در نتیجه شاهد میلیاردها نمایش ویدئو در طول روز هستیم، بازاریاب‌های ویدئو نباید از این سرویس قدرتمند چشم‌پوشی کنند.

    بنابراین اگر هنوز اقدام به ساخت یک کانال ویدئویی در یوتیوب برای کسب و کارتان نکرده‌اید بهتر است همین الان دست به کار شوید.

    شما برای بازاریابی از چه ابزارهای و خدمات گوگل استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

  • 15 ابزار بازاریابی گوگل که باید استفاده کنید

    حمید محمود زاده

    تاریخ انتشار: 1396/05/21

    کمترکسی است که نام گوگل را نشینده باشید. موتور جستجویی که 1.17 میلیارد نفر برای پیدا کردن اطلاعات مختلف در وب از خدمات آن استفاده می‌کنند.

    اما گوگل تنها یک موتور جستجوی ساده نیست و بسیار فراتر از آن است.

    در حقیقت گوگل علاوه بر موتور جستجو ابزارهای متعدد ارزشمند دیگری ارائه می‌دهد که اگر بازاریاب باشید کمک بسیار زیادی به شما خواهند کرد.

    از این رو تصمیم گرفتیم برخی از ضروری‌ترین ابزارهای بازاریابی گوگل را معرفی کنیم تا اطمینان حاصل نمایید که کسب و کار شما از تمام امکانات ارائه شده توسط گوگل نهایت بهره‌برداری را می‌کند.

    15 ابزار مفید گوگل برای بازاریاب‌ها

    1- Google My Business

    به دنبال تبلیغ رایگان محصولات یا خدمات در گوگل هستید؟ شوخی نمی‌کنیم، واقعیت دارد.

    تنها کاری که باید انجام دهید ثبت محصول یا خدمت خود در Google My Business است (که قبلا با نام Google Places شناخته می‌شد)، و کسب و کار شما در نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد (و همچنین در سرویس Google Maps) برای جستجوهای محلی مثل نمونه‌ای که در تصویر می‌بینید. نگاهی به آن بیندازید؛ تمام کسب و کارهای مشخص شده در کادر قرمز رنگ نتایج محلی Google My Business برای عبارات Mexican, resraurant, boston هستند. خبر خوب این که بر خلاف Google AdWords (که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد)، هیچ کدام از این کسب و کارها برای جایگاه خود در این نتایج محلی هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اند.

    اگر تا به حال کسب و کارتان را در Google My Business ثبت نکرده‌اید بهترین است همین حالا این کار را انجام دهید و برای این منظور می‌توانید از دستورالعمل‌های این صفحه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که زمانی که گوگل شما را برای ثبت کسب و کار راهنمایی می‌کند به طور خودکار یک صفحه گوگل پلاس (Google+) برای کسب و کار شما هم ایجاد خواهد شد که ما را به دومین ابزار بازاریابی گوگل هدایت می‌کند...

    2) Google+ Business Pages 

    برخی معتقدند با توقف فعالیت سرویس Google Authorship و حذف دکمه‌های Google +1 از نتایج جستجو، اگر دارای کسب و کار محلی نداشته باشید، ایجاد صفحه‌ی تجاری گوگل پلاس و حفظ فعالیت مستمر در آن اهمیت چندانی ندارد. به این معنی که با توجه به امپراطوری عظیم گوگل ما معتقدیم بهتر است که تمام کسب و کارها جانب احتیاط را در نظر گرفته و اقدام به ایجاد صفحه‌ای در سرویس گوگل پلاس نمایند، حتی در صورتی که آن را به صورت مرتب به‌روز رسانی نکنید. برای ایجاد یک صفحه در این سرویس اینجا کلیک کنید.

    اما اگر کسب و کار محلی دارید راه‌اندازی و به‌روزرسانی یک صفحه‌ی گوگل پلاس در کنار اضافه کردن کسب و کار به سرویس Google My Business  (مورد اول) کار بسیار به جایی بوده و حتی اهمیت گوگل پلاس برای شما را دو چندان بیشتر می‌کند. با توجه به این که با اضافه شدن کسب و کارتان در Google My Business یک لینک به صفحه‌ی گوگل پلاس‌ هم اضافه خواهد شد، بهتر است وقت کافی گذاشته و صفحه را به بهترین نحو ممکن پر بار کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی بهینه‌سازی صفحه‌ی گوگل پلاس می‌توانید این کتاب الکترونیکی رایگان را مطالعه کنید.

    در آخر این که اگر مخاطبان شما گوگل پلاس فعال هستند اضافه کردن دکمه‌ی به اشتراک گذاری 1+ به وب‌سایت شما کار هوشمندانه‌ای است، خصوصا تعبیه کردن آن در ابتدا و انتهای مقالات بخش وبلاگ وب‌سایت. گوگل از سیگنال‌های اجتماعی به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی (رنکینگ) استفاده می‌کند از این رو تسهیل به اشتراک‌گذاری محتوای شما در شبکه‌ی گوگل پلاس برای مخاطبان، به ارتقای رتبه‌ی محتواهای شما در جستجوها کمک شایانی خواهد کرد. برای اطلاع از چگونگی ایجاد دکمه‌های 1+ گوگل اینجا کلیک کنید.

    3) Google Webmaster Tools 

    دوست دارید نظر گوگل درباره‌ی وضعیت سلامتی وب‌سایت خودتان را بدانید؟ برای این منظور کافی است یک حساب کاربری در Google Webmaster Tools بسازید. ابزارهای وب‌مستر گوگل مشکلاتی که باعث عدم پیدا شدن وب‌سایت شما در نتایج می‌شوند را پیدا کرده و به شما اطلاع داده و ضمنا توانایی تجزیه و تحلیل ترافیک آن را هم داشته و به این ترتیب می‌توان درک دقیقی از نحوه‌ی دسترسی و پیدا شدن توسط بازدیدکنندگان به دست آورد.

    برای اطلاع ازشیوه‌ی یاری ابزارهای وب‌مستر گوگل برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها این ویدئو را مشاهده کنید.

    4) Google AdWords

    اگر مایل‌اید نتایج تلاش‌هایتان برای کسب رتبه‌ای بالاتر در نتایج را سریع‌تر ببینید سرمایه‌گذاری در سرویس Google AdWords، یعنی سرویس پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) گوگل، منطقی به نظر می‌رسد. اگر هنوز از این سرویس استفاده نکرده‌اید عملکرد آن به این شکل است: ابتدا شما اقدام به ایجاد تبلیغاتی می‌کنید که کلیدواژه‌های خاص مرتبط با کسب و کارتان را هدف قرار خواهند داد و بعد از این تبلیغات شما در قسمت بالا یا سمت راست نتایج جستجوی گوگل (زمانی که مردم به دنبال این کلیدواژه‌ها جستجو می‌کنند) نمایش داده خواهند شد (اسکرین شات پایین را مشاهده کنید). هزینه‌ی تبلیغات شما بستگی به رقابتی بودن کلمه‌ی کلیدی دارد اما تنها زمانی هزینه را پرداخت می‌کنید که بینندگان عملا روی تبلیغات شما کلیک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی چگونگی انجام موثر تبلیغات به ازای هر کلیک اینجا کلیک کنید.

    به خاطر داشته باشید که AdWordها سریعا تبدیل به یک ابزار بازاریابی گران‌قیمت شده ولی برخلاف جستجوها، این خدمت گوگل عملکرد مثبت خود را سریعا نشان داده و در مقایسه با خدمات رایگان درج آگهی، مزایای متعددی دارد. اگر تبلیغات به ازای هر کلیک را هوشمندانه به کار بگیرید کمک شایانی به شما در زمینه‌ی برنامه‌ریزی در تعریف استراتژی ظاهر شدن بهتر در نتایح جستجو خواهد کرد. با تست ترکیبات مختلف کلمات کلیدی با استفاده از PPC، می‌توانید سریعا متوجه شوید که کدام کلمات کلیدی ترافیک با کیفیت‌تری به وب‌سایت شما هدایت خواهند کرد. با استفاده از این دانش می‌توانید تلاش‌هایتان در زمینه‌ی بهینه‌سازی موتور جستجو و محتواسازی را بهتر متمرکز کنید.

    5) Google AdWords Keyword Planner

    اگر به دنبال بهبود سئوی ارگانیک وب‌سایت هستید ابتدا و قبل از هر کاری بهتر است درباره‌ی کلیدواژه‌ها تحقیق کنید. بررسی کلیدواژه‌ها به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی که در هنگام ساخت محتوا برای وبلاگ یا وب‌سایت باید هدف قرار دهید را پیدا کرده و به این ترتیب تلاش‌هایتان در زمینه‌ی سئو و ایجاد محتوا متمرکز شده و نام شما د ر جستجوهای مرتبط نمایش داده شود.

    ابزار Google AdWords Keyword Planner اگر چه ابزاری است که هدف اصلی آن کمک به کاربر در زمینه‌ی برنامه‌ریزی کمپین‌های AdWords است اما در زمینه‌ی جستجو برای ایده‌های کلمات کلیدی جدید و همچنین یاری در زمینه‌ی تحقیقات کلمات کلیدی ارگانیک هم دست شما را خواهد گرفت. به خاطر داشته باشید که برای استفاده از Keyword Planner نیازمند یک حساب کاربری AdWords هستید اما هیچ اجباری برای ایجاد آگهی وجود ندارد.

     

     

     

    6) Google Trends

    علاوه بر AdWords Keyword Planner، سرویس Google Trends هم می‌تواند ابزاری عالی برای کمک به کاربران در زمینه‌ی انتخاب کلیدواژه‌های هوشمندانه‌تری باشد. این سرویس امکان ارزیابی محبوبیت اصطلاحات خاص، مقایسه آنها با سایر ترکیبات کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل محبوبیت آنها در طی زمان یا در مناطق و زبان‌های مختلف و نمایش کلیدواژه‌های مرتبط را فراهم کرده و نهایتا موجب اتخاذ تصمیمات بهتر در انتخاب کلیدواژه‌های جدید خواهد شد.

    در انتخاب دو ترکیب از کلمات کلیدی برای تیتر جدیدترین مطلب وبلاگ‌تان تردید دارید؟ کافی است یک مقایسه‌ی سریع در Google Trends انجام داده تا ببینید کدام یک از آنها بیشتر توسط کاربران جستجو می‌شوند (تصویر پایین):

    از Google Trends می‌توان برای تشخیص موضوعات، اخبار و محتواهای محبوب استفاده و نهایتا اقدام به تشخیص فرصت‌های جدید برای مطرح کردن و انتشار محتواها نمود.

    7) سرویس‌های Docs، Sheets، Slides و Forms شرکت گوگل

    آیا در قالب یک تیم با سایر بازاریاب‌ها به صورت مشترک روی یک پروژه کار می‌کنید؟ گوگل ابزارهای بی‌نظیر برای انجام پروژه‌های مشترک دارد که می‌توان آنها را به جای نرم‌افزارهای معمولی دسکتاپ استفاده کرد:

    Google Docs برای ایجاد و ویرایش اسناد Word.

    Google Sheets برای صفحات گسترده‌ی اکسل.

    Google Slides برای ساخت ارائه‌های پاورپوینت.

    Google Forms برای ساخت انواع فرم‌های نظرسنجی/گزارش و ... برای دریافت ساده‌ی بازخورد از کاربران.

    از این ابزارها می‌توان برای به اشتراک‌گذاری و همکاری مشترک روی تجزیه و تحلیل‌های داده‌های بازاریابی، کتاب‌های الکترونیکی یا پیش‌نویس پست‌های وبلاگ، بازاریابی یا ساخت ارائه‌های SlideShare و نظرسنجی‌ها استفاده کرد. در این سرویس‌ها پروژه‌ها به صورت خودکار ذخیره شده و از هر ابزاری می‌توان به آنها دسترسی داشت. برای دسترسی راحت‌تر و امکانات بیشتر می‌توان اقدام به دانلود اپلیکیشن مخصوص هر سرویس کرد.

    8) Google Drive

    Drive سرویس ذخیره‌سازی آنلاین و رایگان گوگل است که به کاربران 15 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان برای فایل‌هایی مثل تصاویر، اسناد، طراحی‌ها، ویدئوها و ... را می‌دهد. قصد دارید یک تصویر حجیم یا یک فایل پاورپوینت برای سایر افراد تیم ارسال کنید؟ گوگل درایو امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌ها یا پوشه‌ها را با سایرین فراهم کرده و از این طریق انجام کارهای مشترک را ساده‌تر کرده و دردسر ارسال ضمیمه‌های حجیم ایمیل را از بین می‌برد.

    9) Google Alerts 

    Google Alerts به شما اجازه می‌دهد مطالب منتشر شده در وب را به منظور اطلاع از کلیدواژه‌ها یا عبارت‌هایی خاص زیر نظر بگیرید. بعد از راه‌اندازی، هر گاه این عبارات در فضای آنلاین ذکر شوند شما اعلان ایمیل دریافت خواهید یا از طریق RSS مطلع خواهید شد. برای مثال، می‌توان این سرویس را طوری تنظیم کرد که هر گاه کسی نام شرکت، محصولات، مدیران اجرایی یا رقیبان شما را ذکر کرد، با خبر شوید. این ابزار روابط عمومی شیوه‌ای بسیار عالی برای اطلاع از خوشنامی کسب و کارتان در فضای آنلاین بوده و ضمنا راهی عالی برای پاسخگویی به اظهارنظرهای آنلاین به برند شما در سریع‌ترین زمان ممکن است.

    10) Google News

    Newsjacking یا خبرربایی فرآیندی است که در آن اقدام به داغ کردن یک موضوع خبری کرده و به این ترتیب فروش محصول یا موفقیت بازاریابی را بیشتر کنید؛ این فرآیند شیوه‌ای عالی برای بهره‌برداری از اخباری است که در لحظه توجه همه را به خود جلب کرده‌اند. اگر دوست دارید از مزایای خبرربایی در استراتژی بازاریابی محتوا استفاده کنید از Google News برای جستجو و شناسایی اخبار مرتبط با صنعت که پتانسیل خوبی برای خبرربایی دارند استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی خبرربایی و نحوه‌ی یکپارچه‌سازی آن با استراتژی محتوا اینجا کلیک کنید.

    11) Google Voice

    در عصری که مردم برای گشت و گذار در اینترنت از تلفن‌ها استفاده می‌کنند به کارگیری امکانات وب برای مدیریت تلفن‌ها کاملا طبیعی است. استفاده از Google Voice تنها در امریکا میسر بوده و این سرویس دارای امکاناتی نظیر مدیریت چندین خط تلفن، ایجاد پیام‌های صوتی شخصی شده بسته به اشخاص تماس گیرنده و تسهیل رونویسی (تبدیل به متن) پیام‌های صوتی است که کار مدیریت خطوط تلفن را بیش از پیش آسان کرده است.

    برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های متعدد Google Voice می‌توانید مستندات تیم پشتیبانی گوگل را در اینجا مطالعه کرده یا این ویدئو را تماشا کنید.

    12) Google Calendar 

    برای تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق و موثر منظم بودن اصلی‌ترین کلید است خصوصا اگر چندین کار به شما محول شده باشد. برای ساماندهی فعالیت‌های روزانه، تنظیم قرار ملاقات‌ها و جلسات و همچنین به اشتراک‌گذاری برنامه‌ی کاری‌تان با سایرین می‌توانید از تقویم گوگل استفاده کنید. اگر در کسب و کارتان از Google Apps for Work استفاده کنید بهره‌وری باز هم افزایش پیدا کرده و همکاران‌تان به صورت خودکار می‌توانند از تقویم گوگل برای رزرو اتاق‌های کنفرانس استفاده کرده و حتی از وضعیت حضور یا غیبت همکاران در جلسات هم دقیقا مطلع باشند.

    اما زمانی که صحبت از بازاریابی می‌شود تقویم گوگل می‌تواند ابزاری بی‌نظیر برای تنظیم یک تقویم ویرایشی به منظور سازماندهی وبلاگ و سایر محتواهای بازاریابی خواهد بود که می‌توان آن را با مشارکت کنندگان تولید محتوا (چه همکاران داخلی و چه همکاران برون سازمانی) به اشتراک گذاشت. برای آشنایی با نحوه‌ی راه‌اندازی تقویم ویرایشی در تقویم گوگل اینجا کلیک کنید.

     

    13) Google Analytics

    چه تعداد از بازدیدکنندگان وب‌سایت شما جدید هستند و چه تعداد وفاداران قدیمی؟ کاربران چه مدت زمانی را در وب‌سایت شما صرف می‌کنند؟ آیا ضریب بازگشت وب‌سایت شما بالاست؟ سرویس رایگان تجزیه و تحلیل وب‌سایت شرکت گوگل یعنی Google Analytics پاسخ تمام این سوالات مهم را به شما می‌دهد. این سرویس درک هوشمندانه‌تری از ترافیک وب‌سایت به شما داده و در زمینه‌ی اطلاع از چگونگی پیدا کردن وب‌سایت توسط کاربران و همچنین نحوه‌ی گشت و گذار در آن هم اطلاعات بسیار دقیقی در اختیارتان قرار خواهد داد.

    البته دقت داشته باشید که تجزیه و تحلیل وب‌سایت قطعا نمی‌تواند جایگزینی برای تجزیه و تحلیل بازاریابی باشد. شما همچنان به نرم‌افزارهای یکپارچه‌ی تجزیه و تحلیل بازاریابی به منظور ارزیابی استراتژی کلی بازاریابی و زیر نظر گرفتن مشتریان به منظور تبدیل آنها به مشتری و فروش هر چه بیشتر محصولات (معیارهای ارزیابی بازاریاب‌ها) احتیاج خواهید داشت.

    14) Google Feedburner

    علاقه مندید که همگان به راحتی به شما دسترسی داشته باشند؟ پس باید به بازدیدکنندگان اجازه دهید امکان اشتراک محتوای وب‌سایت (خصوصا مطالب وبلاگ) را از طریق خوراک‌ها (Feed) داشته باشند. با راه‌اندازی یک حساب Google Feedburner بازدیدکنندگان وب‌سایت می‌توان مشترک محتوای شما شده و از طریق مرورگرها، نرم‌افزارهای فیدخوان یا ایمیل، به روزرسانی‌های محتوا را به طور مرتب دریافت کنند. و با توجه به این که تعداد مشترکان نقش بسیار مهمی در رشد و تاثیرگذاری یک وبلاگ تجاری دارد، فراهم کردن امکان مشترک محتوا شدن را به هیچ عنوان نباید از قلم انداخت.

    15) یوتیوب

    بله، درست خواندید! یوتیوب از سال 2006 یکی از محصولات گوگل بوده و با توجه به این حقیقت که بیش از یک میلیارد کاربر این سرویس روزانه صدها میلیون ساعت ویدئو تماشا می‌کنند و در نتیجه شاهد میلیاردها نمایش ویدئو در طول روز هستیم، بازاریاب‌های ویدئو نباید از این سرویس قدرتمند چشم‌پوشی کنند.

    بنابراین اگر هنوز اقدام به ساخت یک کانال ویدئویی در یوتیوب برای کسب و کارتان نکرده‌اید بهتر است همین الان دست به کار شوید.

    برای بهره‌برداری بیشتر از ویدئوهای بازاریابی که در یوتیوب به اشتراک می‌گذارید می‌توانید این مطلب را مطالعه کرده و نحوه‌ی یادداشت نویسی روی ویدئوها را هم یاد بگیرید. با این کار می‌توان دکمه‌های قابل کلیکی روی ویدئوها قرار داد و از این طریق ترافیک بیشتری به وب‌سایت خودتان هدایت نمایید.

    شما برای بازاریابی از چه ابزارهای و خدمات گوگل استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

     

     

  • مدل های تبلیغات در بازاریابی اینترنتی

    مژگان اسماعیلی

    تاریخ انتشار: 1396/05/10

    ‌امروزه ‌نباید ‌بازاریابی ‌را ‌به ‌مفهوم ‌قدیمی ‌آن ‌یعنی ‌فروش ‌- ‌معرفی ‌محصول ‌و ‌فروش ‌- ‌در ‌نظر ‌آورد، ‌بلکه ‌باید ‌به ‌مفهوم ‌نوین ‌آن ‌یعنی ‌برآوردن ‌نیازهای ‌مشتری، ‌توجه ‌کرد. ‌اگر ‌بازاریاب ‌بتواند ‌نیازهای ‌مشتری ‌را ‌درک ‌کند، ‌محصولاتی ‌را ‌تولید ‌و ‌به ‌بازار ‌مصرف ‌ارایه ‌نماید ‌که ‌از ‌بالاترین ‌ارزش ‌برخوردار ‌باشند ‌و ‌قیمت ‌گذاری، ‌توزیع، ‌ترویج ‌و ‌تبلیغ ‌را ‌به ‌روشی ‌کارساز ‌انجام ‌دهد، ‌به ‌طور ‌حتم ‌محصولات ‌به ‌راحتی ‌به ‌فروش ‌خواهند ‌رفت.

    در بازاریابی اینترنتی روش ها و مدل های مختلفی برای انجام تبلیغات مورداستفاده قرارگرفته است. که در این جا به معرفی مهم ترین آن ها می پردازیم

    1 - پست الكترونیك:

    استفاده از پست الكترونیك دارای تاریخچه طولانی تری است. تبلیغات در بازاریابی اینترنتی  از طریق بنرها، خرده سایت ها و موتورهای جستجو تكنیك هایی هستند كه تنها در محیط وب عملی هستند اما پست الكترونیك زیرمجموعه فناوری های اینترنتی بوده و ســــال ها قبل از وب مورداستفاده قرار می گرفته است (البته باید متذكر شد كه بعداز اختراع وب، فرستادن پست الكترونیك از طریق آن نیـــز طراحی گردید).با این حال، به كارگیری پست الكترونیك برای تبلیغات در بازاریابی اینترنتی در سالهای اخیر و با افزایش تعداد كاربران اینترنت موردتوجه قرار گرفته است.

    2 - خرده سایت ها:

    خرده سایت ها عبارتند از پنجره های كوچكی (كوچك تر از اندازه معمولی پنجره مرورگر) كه هنگام جستجوی فرد در اینترنت ناگهان بر روی صفحه نمایش گر ظاهر شده و حاوی نوشته ها و تصاویر تبلیغاتی هستنــد. این نوع از تبلیغات در بازاریابی اینترنتی به پنجره هـای جهنده نیز معروف هستند.

    در خرده سایت ها ممكن است از فناوری ها و تكنیك های پیشرفته رسانه ای استفاده گردد و یا ممكن است فقط دربردارنده متن باشند. از آنجا كه این نوع تبلیغات بدون اجازه و خواست كاربران ظاهر می گردند و ممكن است مورد انتقاد قرار گیرند. با این حال، به طور گسترده در بازاریابی اینترنتی مورداستفاده قرار می گیرند و نرخ كلیك كاربران بر روی آن هانیز معمولاً بالا است.

    3 - موتورهای جستجو:

    در موتورهای جستجو، بعد ازآن كه كاربر موضوع مورد جستجوی خود را در فرم مخصوصی كه برای این كار تعبیه شده است را وارد می كند، لیستی از پایگاه های اینترنتی كه دربردارنده موضوع موردنظر كاربرهستند بـــرای او جمع آوری می شود.

    پایگاه های اینترنتی نظیر گوگل مثالی از موتورهای جستجو هستند. این موتورها معمولاً این امكان را به دارندگان پایگاه های اینترنتی می دهند تا مشخصات پایگاه خود را به بانك اطلاعاتی آن ها اضافه كنند.

    - تعداد دیگری ازپایگاه ها مانند یاهو با استفاده از روش های دستی پایگاه های موجود در اینترنت رامورد بررسی قرار داده و بعداز ارزیابی، هریك را در دسته بندی های خاص در بانك اطلاعاتی  خود كه از قبل طراحی كرده اند، قرار می دهند. لذا هنگامی كه كاربر كلمه خاصی را درفرم جستجوی این پایگاه ها وارد می كند نتایجی كه برای او آورده می شود براساس بانك اطلاعاتی است كه این پایگاه آن را ایجاد كرده است و نه براساس جستجوی خودكار دراینترنت. این پایگاهها به دارندگان پایگاه های اینترنتی این امكان را می دهند تا مشخصات پایگاه خود را به بانك اطلاعاتی آنها اضافه كنند، البته با این تفاوت كه این دسته از موتورهای جستجو قبل از اضافه كردن، پایگاه اینترنتی را ارزیابی كرده و درصورت تایید، آن را به بانك اطلاعاتی خود اضافه می كنند. لذا مدت زمانی كه طول می كشد تا مشخصات یك پایگاه به این موتورها اضافه شود ممكن است حتی تا چند ماه طول بكشد. یاهو هم چنین دارای یك بانك اطلاعاتی پیشرفته هست كه برای اضافه كردن پایگاه های اینترنتی به آن مبالغی را از صاحبان این پایگاه ها اخذ می كند.

  • این جا نکاتی وجود دارد که صاحبان کسب و کار می توانند از آن ها در زمینه بازاریابی اینترنتی استفاده کنند تا مصرف کنندگان راحت تر بتوانند آن ها را پیدا کنند.

    1-متن های قالب تبلیغاتی را بشناسید :

    همه تبلیغات متنی شرایط برابری ندارند. بینگ، یاهو، گوگل و ...در بازاریابی اینترنتی هر کدام شرایط جست و جوی خود را دارند. پس باید روش تبلیغات در هر کدام را قبل از اجرای هر کمپین تبلیغاتی شناسایی کنیم.

    2-بهینه سازی URL در موتورهای جست و جو : 

    تبلیغات متنی از ویژگی های یک URL مناسب است. مطمئن شوید محصول یا خدماتی که شما در حال پروموت آن هستید، با الزامات منتشر کنندگان در تضاد نباشد.

    3-شامل کلمات کلیدی هدفمند در تبلیغات باشد : 

    استفاده از کلمات کلیدی نزدیک به هم در عنوان و هم چنین متن تبلیغ کمک می کند تا شما بهتر دیده شوید. در بازاریابی اینترنتی این نکته اهمیت بسیاری دارد.

    4-طراحی یک call to action قدرتمند : 

    در بازاریابی اینترنتی از طریق این دکمه و آماده سازی محتواهای رایگان می توانید مشترکینی که پیام های تبلیغاتی شما را میبینند به بازدید از سایت خود ترغیب کنید.

    5-استفاده از شماره پیگیری تماس :

    برای پیگیری و سنجش تاثیر تبلیغات خود شماره تماسی را در نظر بگیرید تا بتوانید نتایج حاصل از تبلیغات را به صورت دقیق بررسی کنند.

    6-عنوان ها شامل نام کسب و کار شما نباشد :

    عناوین فضای محدودی برای پذیرش کاراکتر دارند، بنابراین آن را با قرار دادن نام کسب و کارتان هدر ندهید. در بازاریابی اینترنتی شما می توانید نام کسب و کار خود را در URL بهینه سازی شده قرار دهید و در عنوان از محتواهای جذاب تر و مهم تر استفاده کنید.

    7-از نام تجاری استفاده نکنید :

    این کار ممنوع است. شما فقط می توانید نام تجاری را که به تبلیغات شما مربوط است را به کار ببرید.

    8-از اختصارات استفاده نکنید :

    هیچ کس معنی "مپتم" که مخفف "ما پنجره تعمیر می کنیم" را نمیفهمد. راه های زیادی وجود دارد که شما به جای کلمات اختصاری از آن ها استفاده کنید و در دنیای بازاریابی اینترنتی این راه ها را فقط شما می توانید کشف کنید.

    9-وب سایت خود را با گوشی های هوشمند آشتی دهید :

    در یک تحقیق محلی که در زمینه بازاریابی اینترنتی در سال 2016 مشخص شد که 80 درصد جست و جوهای محلی از طریق موبایل ها بوده و کسانی که وب سایتشان با تلفن های همراه منطبق نیست شانس زیادی را در عرصه رقابت از دست می دهند.

     

  • قسمت دوم :

    همانطور که در قسمت قبلی مطرح شد، مخاطب شناسی و پیام، دو اصل مهم و آغازین در تولید محتوا و بازاریابی اینترنتی هستند.

    هنگامی که مخاطب و پیام را در چنگ خود دارید اعتماد به نفس کافی جهت تولید محتوای خلاقانه را خواهید داشت.

    در این قسمت کمی جلوتر می رویم و در جدول زمان بندی، به دو هفته قبل از اجرایی کردن پروژه خود میرسیم.

    2 هفته قبل از اجرا :

    همان طور که در حال توسعه محتواهای خود هستید، شما باید لیستی از افراد و وبسایت هایی که می خواهید محتوای خود را با آن ها به اشتراک بگذارید تهیه کنید.در بازاریابی اینترنتی قبل از هر چیزی مخاطبین خود را پیدا کنید. آن ها پایه و اساس کار شما هستند. برای هر بخش لیستی از افراد و شرکت های تاثیر گذار را در نظر بگیرید. از این پس این لیست را لیست طلایی می نامیم.

    توجه داشته باشید که هنگام بازاریابی اینترنتی از چه وسیله ای جهت دسترسی به لیست طلایی می خواهید استفاده کنید ؟؟ ایمیل، شبکه های اجتماعی یا ...؟؟

    -اندازه لیست :

    باید ببینید به تنهایی شروع کردن بهتر است یا داشتن ارتباطات اولیه؟

    برای اینکه بدانید چگونه لیست طلایی را بزرگ تر کنید، باید در مورد هر چیزی که شامل و یا دلیل سهیم کردن اهداف شما می شود فکر کنید.

    بازاریاب های خوب در بازاریابی اینترنتی معمولا با لیست های طولانی از افراد تاثیر گذار شروع می کنند و بعد  از مدتی لیست را به مرتبط ترین افراد با کسب و کارشان که در چشم انداز توسعه هستند محدود می کنند. درست است که این کار زمان بر است اما فرآیند ارزشمندی است. اگر می خواهید کار از این طریق پیش برود، لیست اولیه شما باید 5 برابر لیست ایده آل نهایی تان باشد.

    -درگیر ساختن قبل از اجرا :

    قدم بعدی چیست؟ لیست طلایی را بردارید و هدفتان این باشد که لا اقل یک بار هر شخص یا وبسایتی که درون لیست طلایی قرار دارد را قبل از انتشار محتواها درگیر کنید.

    برای افراد لیست طلایی جهت آگاه سازی می توانید یک پست در شبکه های اجتماعی آپلود کنید و آن ها را منشن کنید با این کار لااقل در رادار آن ها دیده خواهید شد.

    اگر مایل هستید با افرادی از لیست طلاییتان بیشتر ارتباط داشته باشید پس بیشتر درگیرشان کنید و بیشتر توجه آن ها را جلب کنید. مانیتورینگ و بررسی آن ها را از طریق شبکه های اجتماعی روش خوبی است.کامنت گذاشتن روی پست های آن ها و اشتراک مطالبشان نیز فرصت خوبی برای شماست. اگر زمان کافی و مهارت ارتباط برقرار کردن داشتید، می توانید این فرصت را ایجاد کنید و در دنیای واقعی به دیدار آن ها بروید و با آن ها در جلسات و رویداد ها شرکت کنید.

Go To
Page Size

جمله هفته

اگر از جایی که ایستاده اید راضی نیستید آن را عوض کنید ... شما "سنگ" نیستید.