کمتر کسی است که نام گوگل را نشینده باشد. موتور جستجویی که 1.17 میلیارد نفر برای پیدا کردن اطلاعات مختلف در وب از خدمات آن استفاده میکنند.
اما گوگل تنها یک موتور جستجوی ساده نیست و بسیار فراتر از آن می باشد.
در حقیقت گوگل علاوه بر موتور جستجو ابزارهای بازاریابی متعدد ارزشمند دیگری ارائه میدهد که اگر بازاریاب باشید کمک بسیار زیادی به شما خواهند کرد.
از این رو تصمیم گرفتیم برخی از ضروریترین ابزارهای بازاریابی گوگل را معرفی کنیم تا اطمینان حاصل نمایید که کسب و کار شما از تمام امکانات ارائه شده توسط گوگل نهایت بهرهبرداری را میکند.
15 ابزار بازاریابی مفید گوگل برای بازاریابها
1- Google My Business
به دنبال تبلیغ رایگان محصولات یا خدمات در گوگل هستید؟ شوخی نمیکنیم، واقعیت دارد.
تنها کاری که باید انجام دهید ثبت محصول یا خدمت خود در Google My Business است (که قبلا با نام Google Places شناخته میشد)، و کسب و کار شما در نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد (و همچنین در سرویس Google Maps) برای جستجوهای محلی مثل نمونهای که در تصویر میبینید. نگاهی به آن بیندازید؛ تمام کسب و کارهای مشخص شده در کادر قرمز رنگ نتایج محلی Google My Business برای عبارات Mexican, resraurant, boston هستند. خبر خوب این که بر خلاف Google AdWords (که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد)، هیچ کدام از این کسب و کارها برای جایگاه خود در این نتایج محلی هیچ هزینهای پرداخت نکردهاند.
اگر تا به حال کسب و کارتان را در Google My Business ثبت نکردهاید بهتر است همین حالا این کار را انجام دهید و برای این منظور میتوانید از دستورالعملهای این صفحه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید زمانی که گوگل شما را برای ثبت کسب و کار راهنمایی میکند به طور خودکار یک صفحه گوگل پلاس (Google+) برای کسب و کار شما هم ایجاد خواهد شد که ما را به دومین ابزار بازاریابی گوگل هدایت میکند...
2) Google+ Business Pages
برخی معتقدند با توقف فعالیت سرویس Google Authorship و حذف دکمههای Google +1 از نتایج جستجو، اگر کسب و کار محلی نداشته باشید، ایجاد صفحهی تجاری گوگل پلاس و حفظ فعالیت مستمر در آن اهمیت چندانی ندارد. به این معنی که با توجه به امپراطوری عظیم گوگل ما معتقدیم بهتر است که تمام کسب و کارها جانب احتیاط را در نظر گرفته و اقدام به ایجاد صفحهای در سرویس گوگل پلاس نمایند، حتی در صورتی که آن را به صورت مرتب بهروز رسانی نمی کنند.
اما اگر کسب و کار محلی دارید راهاندازی و بهروزرسانی یک صفحهی گوگل پلاس در کنار اضافه کردن کسب و کار به سرویس Google My Business (مورد اول) کار بسیار به جایی بوده و حتی اهمیت گوگل پلاس برای شما را دو چندان بیشتر میکند. با توجه به این که با اضافه شدن کسب و کارتان در Google My Business یک لینک به صفحهی گوگل پلاس هم اضافه خواهد شد، بهتر است وقت کافی گذاشته و صفحه را به بهترین نحو ممکن پر بار کنید.
در آخر این که اگر مخاطبان شما گوگل پلاس فعال هستند اضافه کردن دکمهی به اشتراک گذاری 1+ به وبسایت شما کار هوشمندانهای است، خصوصا تعبیه کردن آن در ابتدا و انتهای مقالات بخش وبلاگ وبسایت. گوگل از سیگنالهای اجتماعی به عنوان یک فاکتور رتبهبندی (رنکینگ) استفاده میکند از این رو تسهیل به اشتراکگذاری محتوای شما در شبکهی گوگل پلاس برای مخاطبان، به ارتقای رتبهی محتواهای شما در جستجوها کمک شایانی خواهد کرد.
3) Google Webmaster Tools
دوست دارید نظر گوگل دربارهی وضعیت سلامتی وبسایت خودتان را بدانید؟ برای این منظور کافی است یک حساب کاربری در Google Webmaster Tools بسازید. ابزارهای وبمستر گوگل مشکلاتی که باعث عدم پیدا شدن وبسایت شما در نتایج میشوند را پیدا کرده و به شما اطلاع داده و ضمنا توانایی تجزیه و تحلیل ترافیک آن را هم داشته و به این ترتیب میتوان درک دقیقی از نحوهی دسترسی و پیدا شدن توسط بازدیدکنندگان به دست آورد.
4) Google AdWords
اگر مایلید نتایج تلاشهایتان برای کسب رتبهای بالاتر در نتایج را سریعتر ببینید سرمایهگذاری در سرویس Google AdWords، یعنی سرویس پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) گوگل، منطقی به نظر میرسد. اگر هنوز از این سرویس استفاده نکردهاید عملکرد آن به این شکل است: ابتدا شما اقدام به ایجاد تبلیغاتی میکنید که کلیدواژههای خاص مرتبط با کسب و کارتان را هدف قرار خواهند داد و بعد از این تبلیغات شما در قسمت بالا یا سمت راست نتایج جستجوی گوگل (زمانی که مردم به دنبال این کلیدواژهها جستجو میکنند) نمایش داده خواهند شد (اسکرین شات پایین را مشاهده کنید). هزینهی تبلیغات شما بستگی به رقابتی بودن کلمهی کلیدی دارد اما تنها زمانی هزینه را پرداخت میکنید که بینندگان عملا روی تبلیغات شما کلیک کنند.
به خاطر داشته باشید که AdWordها سریعا تبدیل به یک ابزار بازاریابی گرانقیمت شده ولی برخلاف جستجوها، این خدمت گوگل عملکرد مثبت خود را سریعا نشان داده و در مقایسه با خدمات رایگان درج آگهی، مزایای متعددی دارد. اگر تبلیغات به ازای هر کلیک را هوشمندانه به کار بگیرید کمک شایانی به شما در زمینهی برنامهریزی در تعریف استراتژی ظاهر شدن بهتر در نتایح جستجو خواهد کرد. با تست ترکیبات مختلف کلمات کلیدی با استفاده از PPC، میتوانید سریعا متوجه شوید که کدام کلمات کلیدی ترافیک با کیفیتتری به وبسایت شما هدایت خواهند کرد. با استفاده از این دانش میتوانید تلاشهایتان در زمینهی بهینهسازی موتور جستجو و محتواسازی را بهتر متمرکز کنید.
5) Google AdWords Keyword Planner
اگر به دنبال بهبود سئوی ارگانیک وبسایت هستید ابتدا و قبل از هر کاری بهتر است دربارهی کلیدواژهها تحقیق کنید. بررسی کلیدواژهها به شما کمک میکند کلمات کلیدی که در هنگام ساخت محتوا برای وبلاگ یا وبسایت باید هدف قرار دهید را پیدا کرده و به این ترتیب تلاشهایتان در زمینهی سئو و ایجاد محتوا متمرکز شده و نام شما در جستجوهای مرتبط نمایش داده شود.
ابزار Google AdWords Keyword Planner اگر چه ابزاری است که هدف اصلی آن کمک به کاربر در زمینهی برنامهریزی کمپینهای AdWords است اما در زمینهی جستجو برای ایدههای کلمات کلیدی جدید و همچنین یاری در زمینهی تحقیقات کلمات کلیدی ارگانیک هم دست شما را خواهد گرفت. به خاطر داشته باشید که برای استفاده از Keyword Planner نیازمند یک حساب کاربری AdWords هستید اما هیچ اجباری برای ایجاد آگهی وجود ندارد.
6) Google Trends
علاوه بر AdWords Keyword Planner، سرویس Google Trends هم میتواند ابزار بازاریابی عالی برای کمک به کاربران در زمینهی انتخاب کلیدواژههای هوشمندانهتری باشد. این سرویس امکان ارزیابی محبوبیت اصطلاحات خاص، مقایسه آنها با سایر ترکیبات کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل محبوبیت آنها در طی زمان یا در مناطق و زبانهای مختلف و نمایش کلیدواژههای مرتبط را فراهم کرده و نهایتا موجب اتخاذ تصمیمات بهتر در انتخاب کلیدواژههای جدید خواهد شد.
در انتخاب دو ترکیب از کلمات کلیدی برای تیتر جدیدترین مطلب وبلاگتان تردید دارید؟ کافی است یک مقایسهی سریع در Google Trends انجام داده تا ببینید کدام یک از آنها بیشتر توسط کاربران جستجو میشوند (تصویر پایین):
از Google Trends میتوان برای تشخیص موضوعات، اخبار و محتواهای محبوب استفاده و نهایتا اقدام به تشخیص فرصتهای جدید برای مطرح کردن و انتشار محتواها نمود.
7) سرویسهای Docs، Sheets، Slides و Forms شرکت گوگل
آیا در قالب یک تیم با سایر بازاریابها به صورت مشترک روی یک پروژه کار میکنید؟ گوگل ابزارهای بازاریابی بینظیر برای انجام پروژههای مشترک دارد که میتوان آنها را به جای نرمافزارهای معمولی دسکتاپ استفاده کرد:
Google Docs برای ایجاد و ویرایش اسناد Word.
Google Sheets برای صفحات گستردهی اکسل.
Google Slides برای ساخت ارائههای پاورپوینت.
Google Forms برای ساخت انواع فرمهای نظرسنجی/گزارش و ... برای دریافت سادهی بازخورد از کاربران.
از این ابزارها میتوان برای به اشتراکگذاری و همکاری مشترک روی تجزیه و تحلیلهای دادههای بازاریابی، کتابهای الکترونیکی یا پیشنویس پستهای وبلاگ، بازاریابی یا ساخت ارائههای SlideShare و نظرسنجیها استفاده کرد. در این سرویسها پروژهها به صورت خودکار ذخیره شده و از هر ابزاری میتوان به آنها دسترسی داشت. برای دسترسی راحتتر و امکانات بیشتر میتوان اقدام به دانلود اپلیکیشن مخصوص هر سرویس کرد.
8) Google Drive
Drive سرویس ذخیرهسازی آنلاین و رایگان گوگل است که به کاربران 15 گیگابایت فضای ذخیرهسازی ابری رایگان برای فایلهایی مثل تصاویر، اسناد، طراحیها، ویدئوها و ... را میدهد. قصد دارید یک تصویر حجیم یا یک فایل پاورپوینت برای سایر افراد تیم ارسال کنید؟ گوگل درایو امکان به اشتراکگذاری فایلها یا پوشهها را با سایرین فراهم کرده و از این طریق انجام کارهای مشترک را سادهتر کرده و دردسر ارسال ضمیمههای حجیم ایمیل را از بین میبرد.
9) Google Alerts
Google Alerts به شما اجازه میدهد مطالب منتشر شده در وب را به منظور اطلاع از کلیدواژهها یا عبارتهایی خاص زیر نظر بگیرید. بعد از راهاندازی، هر گاه این عبارات در فضای آنلاین ذکر شوند شما اعلان ایمیل دریافت خواهید کرد یا از طریق RSS مطلع خواهید شد. برای مثال، میتوان این سرویس را طوری تنظیم کرد که هر گاه کسی نام شرکت، محصولات، مدیران اجرایی یا رقیبان شما را ذکر کرد، با خبر شوید. این ابزار روابط عمومی شیوهای بسیار عالی برای اطلاع از خوشنامی کسب و کارتان در فضای آنلاین بوده و ضمنا راهی عالی برای پاسخگویی به اظهارنظرهای آنلاین به برند شما در سریعترین زمان ممکن است.
10) Google News
Newsjacking یا خبرربایی فرآیندی است که در آن اقدام به داغ کردن یک موضوع خبری کرده و به این ترتیب فروش محصول یا موفقیت بازاریابی را بیشتر کنید؛ این فرآیند شیوهای عالی برای بهرهبرداری از اخباری است که در لحظه توجه همه را به خود جلب کردهاند. اگر دوست دارید از مزایای خبرربایی در استراتژی بازاریابی محتوا استفاده کنید از Google News برای جستجو و شناسایی اخبار مرتبط با صنعت که پتانسیل خوبی برای خبرربایی دارند استفاده نمایید.
11) Google Voice
در عصری که مردم برای گشت و گذار در اینترنت از تلفنها استفاده میکنند به کارگیری امکانات وب برای مدیریت تلفنها کاملا طبیعی است. استفاده از Google Voice تنها در امریکا میسر بوده و این سرویس دارای امکاناتی نظیر مدیریت چندین خط تلفن، ایجاد پیامهای صوتی شخصی شده بسته به اشخاص تماس گیرنده و تسهیل رونویسی (تبدیل به متن) پیامهای صوتی است که کار مدیریت خطوط تلفن را بیش از پیش آسان کرده است.
12) Google Calendar
برای تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق و موثر منظم بودن اصلیترین کلید است خصوصا اگر چندین کار به شما محول شده باشد. برای ساماندهی فعالیتهای روزانه، تنظیم قرار ملاقاتها و جلسات و همچنین به اشتراکگذاری برنامهی کاریتان با سایرین میتوانید از تقویم گوگل استفاده کنید. اگر در کسب و کارتان از Google Apps for Work استفاده کنید بهرهوری باز هم افزایش پیدا کرده و همکارانتان به صورت خودکار میتوانند از تقویم گوگل برای رزرو اتاقهای کنفرانس استفاده کرده و حتی از وضعیت حضور یا غیبت همکاران در جلسات هم دقیقا مطلع باشند.
اما زمانی که صحبت از بازاریابی میشود تقویم گوگل میتواند ابزار بازاریابی بینظیری برای تنظیم یک تقویم ویرایشی به منظور سازماندهی وبلاگ و سایر محتواهای بازاریابی باشد که میتوان آن را با مشارکت کنندگان تولید محتوا (چه همکاران داخلی و چه همکاران برون سازمانی) به اشتراک گذاشت.
13) Google Analytics
چه تعداد از بازدیدکنندگان وبسایت شما جدید هستند و چه تعداد وفاداران قدیمی؟ کاربران چه مدت زمانی را در وبسایت شما صرف میکنند؟ آیا ضریب بازگشت وبسایت شما بالاست؟ سرویس رایگان تجزیه و تحلیل وبسایت شرکت گوگل یعنی Google Analytics پاسخ تمام این سوالات مهم را به شما میدهد. این سرویس درک هوشمندانهتری از ترافیک وبسایت به شما داده و در زمینهی اطلاع از چگونگی پیدا کردن وبسایت توسط کاربران و همچنین نحوهی گشت و گذار در آن هم اطلاعات بسیار دقیقی در اختیارتان قرار خواهد داد.
البته دقت داشته باشید که تجزیه و تحلیل وبسایت قطعا نمیتواند جایگزینی برای تجزیه و تحلیل بازاریابی باشد. شما همچنان به نرمافزارهای یکپارچهی تجزیه و تحلیل بازاریابی به منظور ارزیابی استراتژی کلی بازاریابی و زیر نظر گرفتن مشتریان به منظور تبدیل آنها به مشتری و فروش هر چه بیشتر محصولات (معیارهای ارزیابی بازاریابها) احتیاج خواهید داشت.
14) Google Feedburner
علاقه مندید که همگان به راحتی به شما دسترسی داشته باشند؟ پس باید به بازدیدکنندگان اجازه دهید امکان اشتراک محتوای وبسایت (خصوصا مطالب وبلاگ) را از طریق محتوا (Feed) داشته باشند. با راهاندازی یک حساب Google Feedburner بازدیدکنندگان وبسایت میتوان مشترک محتوای شما شده و از طریق مرورگرها، نرمافزارهای فیدخوان یا ایمیل، به روزرسانیهای محتوا را به طور مرتب دریافت کنند. و با توجه به این که تعداد مشترکان نقش بسیار مهمی در رشد و تاثیرگذاری یک وبلاگ تجاری دارد، فراهم کردن امکان مشترک محتوا شدن را به هیچ عنوان نباید از قلم انداخت.
15) یوتیوب
بله، درست خواندید! یوتیوب از سال 2006 یکی از محصولات گوگل و از ابزارهای بازاریابی بوده و با توجه به این حقیقت که بیش از یک میلیارد کاربر این سرویس روزانه صدها میلیون ساعت ویدئو تماشا میکنند و در نتیجه شاهد میلیاردها نمایش ویدئو در طول روز هستیم، بازاریابهای ویدئو نباید از این سرویس قدرتمند چشمپوشی کنند.
بنابراین اگر هنوز اقدام به ساخت یک کانال ویدئویی در یوتیوب برای کسب و کارتان نکردهاید بهتر است همین الان دست به کار شوید.
شما برای بازاریابی از چه ابزارهای و خدمات گوگل استفاده میکنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.