یکی از بزرگترین و رایجترین اشتباهات در بازاریابی اینترنتی هدایت افراد به صفحه اصلی سایت است. آنجا مخاطب با گزینههای زیادی روبرو میشود و شاید از هدف اصلی ما دور شود. بنابراین بهتر است همیشه از داخل ایمیل به صفحه خاصی از سایت لینک بدهیم تا مخاطب دقیقا با همان اطلاعاتی برخورد کند که مد نظر ما است.
موفقیت عملیات ایمیل مارکتینگ ما به سه عامل کلیدی بستگی دارد:
1. ایمیل موردنظر باز شود.
2. ایمیل خوانده شود.
3. بر لینک داخل ایمیل کلیک شود
اگر بتوانیم مخاطب را ترغیب کنیم تا این سه کار را انجام دهد موفق شدهایم. البته نباید بیش از حد خوشبین و رویایی باشیم. معمولا در بهترین حالت چیزی حدود 40 درصد مخاطبان ایمیل را باز میکنند و سپس درصدی از آنها متن را میخوانند و بر لینک کلیک میکنند. بنابراین اگر 10 هزار عضو داریم و با ایمیل بتوانیم کاری کنیم که 2 هزار نفر آنها وارد سایت ما بشوند کار بسیار خارقالعادهای انجام دادهایم
افزایش نرخ باز شدن ایمیلها:
مردم هر روز با انبوهی از ایمیلهای بیمصرف و تبلیغاتی مواجه میشوند. جالب است بدانید کاربران حرفهای ایمیل پس از ورود به صندوق پیامها اولین کارشان پاک کردن ایمیلهای بیارزش است. این تصمیمگیری با توجه به دو عامل انجام میشود: نام فرستنده و موضوع ایمیل. نام فرستنده را طوری انتخاب کنید تا برای مخاطب آشنا باشد. توجه کنید نام فرستنده با آدرس ایمیل فرستنده متفاوت است. عامل دوم موضوع ایمیل است. چگونه موضوع ایمیل را جذابتر سازیم تا به راحتی پاک نشود؟
متن ایمیل:
متن ایمیل لازم نیست خیلی طولانی باشد. البته ایمیلهایی که خیلی کوتاه – مثلا دو خط - هستند اغلب اسپم میشوند. شاید بهترین گزینه آن باشد که ایمیل شما حداکثر در 5 بند 5 خطی تنظیم شود و طولانیتر نشود. در تمامی ایمیلهای خود سعی کنید آموزش بدهید. حتی شاید این آموزش فقط یادآوری یک نکته کوچک باشد.
ایمیلها را بدون مقدمه بنویسید. اگر کار شما فروش دستگاه تردمیل است از نوشتن مزایای ورزش و سلامتی و ... صرفنظر کنید. کافی است چند خط اول ایمیل شما شامل بدیهیات خستهکننده باشد. دیگر شانسی برای موفقیت ندارید و مخاطب خسته شده و ایمیل را پاک خواهد کرد. بلافاصله به موضوعی جذاب بپردازید تا مخاطب را وادار به خواندن و دنبال کردن مطلب کند.
نکته جالب دیگر آنکه هرگاه در متن ایمیل حداقل سه بار لینک خود را تکرار میکنید، احتمال کلیک شدن آن افزایش مییابد. بعد از نوشتن یک توضیح کوتاه لینک خود را به سایت درج کنید. سپس باز توضیحات تکمیلی اضافه کنید و همان لینک را یک بار دیگر درج کنید. در انتهای ایمیل نیز همان لینک را بیاورید. برخی از مخاطبان خیلی زود قانع میشوند و بر اولین لینک کلیک میکنند. برخی دیگر با خواندن ادامه متن بر لینکهای دوم یا سوم کلیک میکنند. توجه کنید که سه لینک درج شده مخاطب را دقیقا به همان صفحه سایت هدایت میکنند. البته متنی که لینکدار شده میتواند متفاوت باشد.
بهترین زمان ارسال ایمیل:
اگر ایمیل خود را به افرادی میفرستید که کاربر حرفهای اینترنت هستند و با انبوهی از ایمیلها مواجه هستند، به این نکات توجه کنید تا نرخ باز شدن و کلیک بیشتر شود. بنابر تجربه ، بهترین روزهای ارسال ایمیل روزهای یکشنبه تا سهشنبه هستند. شنبهها به هیچ وجه مناسب نیست. اغلب مردم با اضطراب اول هفته مواجه هستند و ترجیح میدهند به جای خرید به کارهای خودشان بپردازند. شاید یکشنبهها بهترین روز باشد، البته با این فرض که مخاطبان شما کسبو کار باشند. اگر خدمات تفریحی ارائه میدهید یا محصولاتی آنلاین دارید که قیمت کمی دارند، آخر هفتهها هم میتواند بسیار اثرگذار باشد.
بهترین زمان ارسال هم حدود 8:30 تا 9 صبح یا 3:30 تا 4 بعدازظهر است. در این ساعات احتمال باز شدن صندوق ایمیلها بیشتر از ساعات دیگر است. البته اگر اعضای زیادی دارید ایمیلها را طوری بفرستید که عملیات ارسال قبل از این ساعتها به اتمام رسیده باشد.