• بازاریابی اینترنتی

    محمد مهدی عزیز محمدی

    تاریخ انتشار: 1395/08/11

    بازاریابی اینترنتی با افزایش دسترسی به اینترنت به مساله جدی کسب وکارها تبدیل شده است. اما چگونه می توانیم با استفاده از ویژگی ها تاثیر زیادی بگذاریم؟

     

    بازاریابی اینترنتی با توجه به قابلیت هایی که اینترنت برای کسب وکارها ایجاد کرده است و شکستن محدودیت ها ، تغییر عظیمی را در بازاریابی کسب کارها ایجاد نموده است. اکنون به بررسی نکات موثر بازاریابی اینترنتی که می بایست مورد توجه قرار گیرد می پردازیم.

     

    طراحی سایت خوب
    در مهم ترین قدم باید به ساخت سایتی با توجه به نیازهای کسب و کار و قیمت های طراحی سایت متناسب با بودجه اقدام نماییم. طراحی سایت با ایجاد درگاه های پرداخت الکترونیکی به منظور انجام پرداخت های اینترنتی امری ضروری می باشد. رعایت اصول امنیتی در پرداخت ها، مساله بسیار مهمی در کسب و کارهای الکترونیکی می باشد.

    برنامه ریزی

    در قدم بعد از طراحی کسب وکارهای الکترونیکی باید بازار هدف و بازارهای با پتانسیل بالا که برای تولیدات و خدمات مشخص کرده ایم را مشخص نمایید. باید جامع هدفمان را مشخص کنیم.به چه واسط می توانند به طراحی وب سایت ما لینک شوند. کلمات کلیدی طراحی سایت ما چیست و چگونه در جهت سئو سایت عمل کنیم؟ چه خدماتی را بازاریابی اینترنتی ارائه می نمایم؟ همه این سوالات در برنامه ریزی ما باید پاسخ داده شوند

     

    شبکه های اجتماعی

    فعالیت در شبکه های اجتماعی و تعریف خدمات کسب وکار در شبکه های اجتماعی محور مهمی در برندینگ شما خواهد بود. حضور پررنگ در شبکه های اجتماعی در کنار دیگر ویژگی ها از اصول بازاریابی اینترنتی می باشد.

     

  • Inbound marketing چیست؟

    مسیح نبی زاده

    تاریخ انتشار: 1395/05/18

    شاید تعریف دقیق این عبارت کمی سخت باشد پس بگذارید با این موضوع شروع کنیم که چه چیزی inbound marketing نیست!

    در اکثر روش های بازاریابی سنتی، شما هزینه می‌کنید تا مشتری  به پیام و محصول شما توجه کند،

    به عنوان مثال

    شما در بیلبوردهای سطح شهر تبلیغات می‌کنید یا

    تبلیغات پرینتی در محدوده ای از شهر اجرا میکنید یا

    در نمایشگاه ها و رویدادهای مختلف غرفه خود را راه اندازی می‌کنید.

    در این روش ها هزینه ی اصلی در بازاریابی و تبلیغات شما برای این است که مشتری پیام شما را ببیند و به خرید از شما ترغیب شود. این نوع مدل های بازاریابی و تبلیغات Outbound marketing هستند.

     ایراد این روشها، هزینه ی بالای انهاست و اینکه هیچ اطمینانی از بازگشت سرمایه وجود ندارد و در بعضی موارد نیز (مانند تبلیغات بیلبوردی) نمی‌توانید میزان تاثیرگذاری آن را محاسبه کنید.

    در روش های inbound marketing شما خلاف جریان عمل می‌کنید! دیگر این شما نیستید که به دنبال مشتری می‌روید بلکه مشتریان در جست وجوی شما هستند! چطور چنین چیزی ممکن است؟ در نظر بگیرید شما می‌خواهید برای دوربین عکاسی خود لنزی تهیه کنید.

    از طرفی شما عکاس بسیار حرفه ای نیستید و از طرفی هم برنامه ای دارید تا بتوانید در چند ماه آینده در یک مسابقه عکاسی شرکت کنید. طبیعتا بودجه شما برای خرید نیز محدود است. شما در گوگل برای لنز دوربین سرچ می‌کنید. اطلاعات مورد نظر خود را در سایت های مختلف پیدا می‌کنید و برای خرید خود معیارهایی را تعیین می‌کنید.

    در اینجا شما به دنبال محصولی خاص رفته اید، در گوگل سرچ کردید و نتایج مختلفی را در سایت های گوناگون دیده اید. مطالب آنها را خواندید، قیمت ها را مقایسه کردید و احتمالا از صفحات اینستاگرام و کانال تلگرام فروشگاه های مختلف بازدید داشتید. این دقیقا فرآیندی است که شما به عنوان مشتری به دنبال محصول یا اطلاعاتی خاص گشته و به سایت هایی که این اطلاعات یا محصولات را فراهم کرده اند مراجعه کرده اید.

    مجموعه ی این روش ها Inbound marketing  نامیده می‌شود. بدین صورت که شما به عنوان یک شرکت دقیقا به شیوه ای تبلیغات می‌کنید تا مشتری شما را پیدا کرده و از محتوای شما استفاده کند و به خرید از شما ترغیب شود. بهینه سازی موتور جست و جو یکی از محبوب ترین روش ها در این زمینه است.
    (برای اطلاعات بیشتر در خصوص بهینه سازی موتور جست و جو اینجا کلیک کنید.) شما با تولید محتوای مناسب، در صفحه نتایج گوگل بالا می‌آیید و اگر مشتری در خصوص محتوای شما سرچ کند به سایت شما وارد میشود. (برای اطلاعات بیشتر در خصوص بازاریابی محتوا اینجا کلیک کنید.) از دیگر این روش ها، بازاریابی محتوا است. محتوا میتواند نوشته، عکس، اینفوگرافی یا ویدیو باشد. بازاریابی در شبکه های اجتماعی میتواند نتایج فوق العاده ای برای شرکت شما به همراه داشته باشد. دو مزیت اصلی این روشها کم بودن هزینه و بیشتر بودن بازده آن در مقابل روشهای سنتی است. 

  • در ادامه مقاله قبلی به توضیحاتی در مورد KPIهای مربوط به بازاریابی آنلاین می پردازیم.

    (برای خواندن بخش اول مقاله اینجا کلیک کنید)

    یکی از مهمترین نکاتی که صاحب هر کسب و کاری در فضای دیجیتال باید بداند این است که ترافیک وارد شده به سایتش از چه بخش هایی وارد میشود. به عبارت دیگر کدام سایت ها یا منابع اینترنتی، کابران را به سایت او می آورد.

    معمولا کاربران یا به صورت مستقیم (direct traffic) وارد سایت شما میشوند؛ یا از طریق لینکی از سایت های دیگر (Referral traffic)  به سایت شما هدایت میشوند؛ و یا از طریق موتورهای جستوجو مانند گوگل به سایت شما راه پیدا میکنند.(Organic traffic) نوع دیگری نیز وجود دارد که در آن کاربران در نتیجه تبلیغات شما در سایت های دیگر وارد سایت شما میشوند (Campaign traffic). این نوع تبلیغات هدفمند بوده و معمولا کاربر را به صفحه خاصی از سایت (landing page) هدایت میکند.

    پس لازم است که بدانید کاربران شما از کدام از این چهار کانال فوق وارد سایت شما میشوند. اما مهمتر از داشتن ترافیک بالا، داشتن کاربرانی است که هدف خاص شما را (مانند خرید محصول یا سرویس) انجام دهند یا حداقل بیشتر از سایت شما استفاده کنند.

    در واقع فرض کنید کابری وارد سایت شما میشود، اما تنها با دیدن یک صفحه، به نتیجه مورد انتظار خود نمیرسد و بلافاصله سایت شما را ترک میکند. چنین ترافیکی به درد کسب و کار شما نمیخورد. شما کاربری نیاز دارید که در سایت شما بماند و کار خاصی (که شما برنامه ریزی کردید) انجام دهد.

    ممکن است بپرسید چه کاری غیر از خرید؟ داشتن اطلاعات از مشتریان بسیار باارزش است. شما میتوانید از مشتریان خود بخواهید که فرمی را پر کرده و اطلاعاتی مانند شماره موبایل یا ادرس ایمیل خود را به شما بدهند. این کار میتواند هدف باشد، یعنی شما در روند طراحی سایت خود به طریقی مشتری را به این فرم رسانده و سعی میکنید از او اطلاعات بگیرید.

    طبیعی ست که همه افراد چنین کاری نمیکنند، درصد کاربرانی که هدف خاص شما را انجام میدهند جزو نرخ تبدیل(conversion rate) شما به حساب می آیند. نرخ تدیل یعنی درصدی از مشتریان که هدف خاص شما را انجام میدهند نسبت به کل کاربران؛ این هدف حتی میتواند خرید مشتری نیز باشد.

    هرچه این عدد بیشتر باشد نشاندهنده موفقیت شماست! اما برای اکثر کسب و کارها این نسبت زیر 0.1 است. چرا؟ دلایل مختلفی دارد از جمله مهمترین آنها میتواند روند اشتباه، طراحی بدون توجه به مشتری یا حتی ورود کاربران اشتباه باشد. (مقاله سایت معتبر entrepreneur را در زمینه علل کم بودن نرخ تبدیل بخوانید)

  • برای رسیدن به موفقیت در هر فعالیتی باید آن را نسبت به یک معیار مشخص اندازه گیری و رصد کنیم؛ همچنین تلاش هر تیمی به مرور زمان این است که بتواند این معیار(ها) را افزایش داده و به مقدار دلخواه یا ماکزیمم خود برساند. دنیای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنا نیست، برای بهینه سازی سایت یا هر نوع فعالیت بازاریابی یا فروش اینترنتی، معیارهایی وجود دارد که هر کدام معنایی خاص دارند. در ادبیات دیجیتال به این نوع شاخص ها KPI     (Key Performance Indicator یا شاخص عملکردی میگویند.

    تعداد KPIها بسیار زیاد بوده و بسته به نوع فعالیت هر کسب و کاری، از تعدادی از آنها استفاده میکند. خوبی این KPIها این است که میتوان بعضی از آنها را با هم ترکیب کرد و عدد تازه ای به دست آورد که معنایی متفاوت از اجزای سازنده خود دارد. در این مقاله و مقالات بعدی تعدادی از این KPIها شرح داده خواهد شد.

    1. تعامل در سایت: 

    این شاخص ها بیانگر میزان اثربخشی سایت شما در جذب مشتری های بالقوه میباشد.

    تعداد بازدید: این شاخص بیانگر این است که سایت شما در هر بازه زمانی (روز ، هفته، ماه) چه میزان بازدید داشته است. قاعده کلی این است که هر چه این عدد بیشتر باشد وضعیت سایت ما نیز بهتر است اما در بعضی موارد ممکن است ترافیک اشتباه وارد سایت ما شوند. یعنی افرادی وارد سایت ما شوند که در بازار هدف ما قرار ندارند و طبیعتا خریدی هم از ما نخواهند داشت.

    خالص بازدید: در شاخص قبلی اگر یک کاربر در دو روز متفاوت، پیاپی به سایت شما سر بزند، هر بار جزو بازدید ها به حساب می آید. اما در این شاخص هر شخص فقط یک بار به حساب می آید. یعنی اگر شخصی برای بار اول وارد سایت شما شود، جزو خالص بازدید به حساب می آید اما در دفعات بعدی اگر به سایت سر بزند، دیگر خالص بازدید تغییری نخواهد کرد.

    نرخ بازگشت: این مقدار درصد افرادی است که بیش از یک بار وارد سایت شدند نسبت به کل افرادی که سایت را مشاهده کردند. طبیعی ست هر چه این مقدار بیشتر باشد یعنی ما توانسته ایم کاربران را راضی نگه داریم و آنها پیاپی به سایت ما سر میزنند؛ این نشانه ی خوبی ست!

    متوسط زمان بازدید: این نرخ به شما بیان میکند به طور متوسط هر کاربر چه مدتی در سایت شما میماند؛ این نرخ یکی از نرخ های مهمی است که بیانگر میزان موفقیت شما در نگه داری کاربران در سایت شما میباشد. هر چه این عدد بیشتر باشد، به معنی مفید بودن مطالب یا چذاب بودن سایت شما برای مشتریان است. 

  • موبایل ها را دست کم نگیرید

    مسیح نبی زاده

    تاریخ انتشار: 1395/02/28

    با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از موبایل های هوشمند شاهد یک رخداد جالب در دنیای بازاریابی دیجیتال هستیم.

    امروزه اکثر مردم دیگر از رایانه های شخصی استفاده نمیکنند. تبلت ها و گوشی های هوشمند جایگزین PC و لپ تاپ شده است. در سال 2014 تعداد کسانی که از اینترنت موبایلی استفاده میکردند به مرز 1 میلیارد و 600 میلیون نفر رسید و با میزان استفاده از اینترنت در PC ها برابر شد.

    در سال 2015 حتی از این مقدار فراتر رفته و به 1.9 میلیارد نفر در سراسر دنیا رسید. یک هشدار مهم برای کسانی که در حوزه های دیجیتال فعالیت میکنند!

    بازاریابی موبایلی را دریابید.

    وبسایت های خود را برای استفاده از موبایل سازگار کنید و به فکر راه هایی باشید تا بتوانید مشتریانی که از تلفن همراه استفاده میکنند را نیز جذب کنید. بسیاری از محققین افزایش استفاده از موبایل را یک شیفت در دنیای دیجیتال میدانند و معتقدند این شیفت، نتایج مثبت بسیاری دارد البته اگر بتوانیم درست آن را تحلیل کنیم.

    به عنوان مثال در موبایل ها میتوانیم موقعیت جغرافیایی مشتریان خود را داشته باشیم پس چه خوب خواهد بود اگر بتوانیم برای هر منطقه جغرافیایی یک برنامه خاص بازاریابی یا تبلیغات داشته باشیم. همچنین میتوانیم متوجه شویم کدام قسمت سایت ما برای کاربر جذاب تر بوده و او بیشتر وقت خود را در کجای سایت ما صرف کرده است.

    میتوانیم اطلاعات را از حساب های اجتماعی او گرفته و بر اساس تحلیل علاقه های او تبلیغات مناسبی را به او ارائه کنیم. همچنین داشتن اپلیکیشن مخصوص به خود یا همگام سازی با نرم افزارهای مشهور میتواند یک مزیت رقابتی بسیار عالی برای کسب و کار ما ایجاد کند. 

Go To
Page Size

جمله هفته

اگر از جایی که ایستاده اید راضی نیستید آن را عوض کنید ... شما "سنگ" نیستید.