• بازاریابی اینترنتی چیست؟

    محمد مهدی عزیز محمدی

    تاریخ انتشار: 1395/09/30

    بسته به اینکه چه کسی این سوال را می پرسد، اصطلاح بازاریابی اینترنتی می تواند نوع های مختلفی داشته باشد. زمانی بازاریابی اینترنتی تنها محدود به داشتن یک وب سایت و یا قرار دادن بنر در سایت های دیگر بود. از سوی دیگری شرکت هایی وجود دارند که به شما می گویند می توانید یک شبه از طریق بازاریابی اینترنتی پولدار شوید.

    امروزه بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین در حال تحولی نوین و گسترده تر شدن است و می توان آن را به عنوان یک وسیله فروش تلقی کرد. حتی اگر کسب و کار شما کاملا آنلاین، نسبتا آنلاین یا کاملا آفلاین باشد. تصمیم گیری برای استفاده از بازاریابی اینترنتی، بخشی از استراتژی کلی بازاریابی اینترنتی یک شرکت است که مانند یک قانون بازاریابی اینترنتی در حال تبدیل شدن به یک فاکتور ارزشمند مهم می باشد. برای بعضی از کسب و کارهای آنلاین این تنها شکلی از بازاریابی عملی است.

    اساسا، بازاریابی اینترنتی منجر به کارهای زیر می شود :

    برقراری ارتباط با پیام شرکت :

    پیامی درباره شرکت، محصولات و یا خدمات آنلاینش

    تحقیقات :

    درباره ماهیت (جمعیت شناسی، علاقه مندی ها و نیازهای) موجود و پتانسیل مشتریان فروش کالا و خدمات و فضا بر روی اینترنت

    اجزای بازاریابی اینترنتی :

    اجزای بازاریابی اینترنتی یا آنلاین شامل موارد زیر می شود :

    راه اندازی یک وب سایت :

     شامل متن، تصاویر و عناصر احتمالا المان های صوتی و تصویری که برای انتقال پیام و اطلاع به مشتریان موجود و بالقوه در جهت محصولات و خدمات استفاده می شوند. وب سایت ممکن است توانایی گرفتن سرنخ ها از پتانسیل مشتریان را داشته باشد، شاید هم داشته باشد. ممکن است فروش مستقیم محصول و یا ارائه خدمات به صورت آنلاین را نداشته باشند. وب سایت ها مانند مجلات، روزنامه ها و یا کاتالوگ ها دروازه هویت سازی و معرفی کشب و کار شما هستند.

    بازاریابی موتور جستجو (SEM) :

    بازاریابی وب سایت ها از طریق موتورهای جست و جو و با ارتقا رتبه بندی از طریق بهینه سازی(SEO)، خرید و پرداخت به ازای هر کلیک(PPC)، تبلیغات یا خرید برای گنجاندن در لیست(PFI)  در دایرکتوری وب سایت که شبیه لیست زرد هستند.

    بازاریابی ایمیلی(Email Marketing):

    یکی از روش های توزیع اطلاعات در مورد خدمات یا محصول شماست که از طریق آن می توانید فیدبک آن را بررسی کنید. آدرس ایمیل مشتریان ممکن است انتخاب یا خریداری شده باشد. روش های مختلفی ممکن است استفاده شود. مانند توزیع ارسال منظم خبرنامه و یا ایمیل گروهی از پیشنهادات شرکتتان...ایمیل مارکتینگ به نوعی معادل آنلاین بازاریابی مستقیم است.

    تبلیغات بنری :

    قرار دادن تبلیغات در یک وب سایت برای کسب درآمد که معادل آنلاین تبلیغات سنتی در مجلات و روزنامه یا مجله است.

    بازاریابی بلاگ :

    این مدل بازاریابی برای ارسال نظر، ابراز عقیده یا ساخت اطلاعیه در انجمن های گفت و گو و یا ارسال URL در وبلاگ های مرتبط می باشد. این مدل بازاریابی بیشتر مبتنی بر نوشتن مقالات مربوط به کسب و کار شما و انتشار آن ها در سایت و سراسر اینترنت است.

    شبکه های اجتماعی :

    این شبکه ها را دست کم نگیرید. در ارتقا فضای کاری شما و تبلیغات شما به شدت موثر و مفید هستند. لینکدین، توییتر، فیسبوک و ... می توانند در بازاریابی و تبلیغات شما بسیار موثر باشند.

  • 4- ابزارهایتان را بشناسید( بودجه تان را بررسی کنید) :

    سه چیز برای شناسایی ابزار شما مهم است :

    بودجه شما، کانال بازاریابی اینترنتی شما، تیم شما. این موارد و منابع مشخص می کند که شما برای دوره بعدی قبل از تصمیم گیری به چه چیزی نیاز دارید.

    به فرض مثال در حال حاضر زمان مناسب برای ایجاد یک بررسی در کانال های بازاریابی شماست و وقت آن است که تصمیم بگیرید آیا باید بخش هایی از کار بازاریابی را به بیرون بسپارید یا نه؟

    یا نیاز به استخدام فرد جدیدی دارید یا نه؟ یا هردو...

    چگونه این ابزارها را شناسایی کنیم :

    بودجه : 

    تعریف بودجه بازاریابی اینترنتی 

    بررسی تاریخچه داده ها و اتفاقات قبلی

    تصمیم گیری برای اینکه در چه جاهایی هزینه صرف شود

    اختصاص بخش خاصی از بودجه برای هر کانال بازاریابی که می خواهید جهت ارتقای سطح پرداخت کنید.

    تیم شما : 

    به تیم فعلی نگاه کنید و ببینید به دنبال چه چیزی هستید و چگونه می توانید به آن دست پیدا کنید. دقت کنید که حتما واقع بینانه باشد

    موقعیت هایی که لازم است برای آن ها کسی را استخدام کنید بشناسید

    درباره اینکه فعالیت های بازاریابی اینترنتی خود را در شرکت انجام دهید یا بیرون شرکت تصمیم گیری کنید.

    - کانال های تبلیغاتی شما : 

    بررسی کنید که کدام کانال های بازاریابی برای شما مفید تر خواهد بود.

    همه چیزهایی که از یک کانال بازاریابی می خواهید را به وضوح بیان کنید.

    KPI کانال های بازاریابی اینترنتی خود را بررسی کنید

    5- برنامه ریزی کنید :

    اگرچه شما نمی توانید از همه چیز به دقت مواظبت کنید و نمی توانید همه چیز را دقیقا پیش بینی کنید و بفهمید مشتریان دقیقا رفتار خواهند کرد. بنابر این باید به طور مداوم بر عملکرد استراتژی خود نظارت کنند و عناصر را در صورت لزوم تغییر دهید

     

    تقویم محتوایی بازاریابی اینترنتی بسازید :

    سعی کنید یک جدول زمانی ایجاد کنید که بتوانید آن را با تیم خود به اشتراک بگذارید و به آن ها اجازه ویرایش دهید.

    برجسته ترین کمپین کلیدی شما باید ایجاد و ترویج یک برنامه در طول سال و اختصاص یک بازه زمانی برای هر کدام باشد.

    اسناد کانال های بازاریابی برای موفقیت در هر کمپینی مورد نیاز است.

    استراتژی های خود را مرور کنید و تغییرات را بشناسید :

    - یک برنامه اندازه گیری و مانیتورینگ طراحی کنید(حتما با KPI متناسب باشد)

    - موفقیت المان های فردی و جداگانه استراتژی های خود را بررسی کنید.

    - اگر بعضی استراتژی ها کار نمی کند آن ها را تغییر دهید و تلاش کنید دلیل عدم کارایی آن ها را بفهمید.

    - بررسی های قبلی خود را بازبینی کنید. اشخاص، بودجه و ... چیزهای جدید را نیز امتحان کنید.

    - KPI واضحی را برای سرمایه گذاری جدیدتان تنظیم کنید.

  •  بر اساس مطالعات "مدیریت بازاریابی اینترنتی" که توسط Smart Insight صورت گرفته،46درصد از برندها تعریف درستی از استراتژی بازاریابی اینترنتی ندارند و 16 درصد از آن ها استراتژی دارند ولی با فعالیت های بازاریابی آن ها متناسب و یک پارچه نیست.

    در اینجا یک نکته وجود دارد :

    اگر شما برنامه ای ندارید، چگونه می توانید انتظار رشد و نو آوری برای اندازه گیری نتایج و درس گرفتن از اشتباهات خود داشته باشید؟

    دیگر کافی است

     لازم نیست درباره سال آینده و ماه آینده نگران باشید. شروع به ساختن یک برنامه قدرتمند کنید. ما چند قدم بسیار مهم که شما را در تصمیم گیری درباره تلاش های بازاریابی اینترتی  و ساخت یک برنامه قدرتمند یاری می کند را به شما خواهیم آموخت

    1- بفهمید که چه چیزی می خواهید :
    (هدف گذاری) 

      

    - تعریف کلی ماموریت کسب و کار شما : هدف اول این است که بازاریابی اینترنتی خود را  به بزرگ ترین برنامه تبدیل کنید

    - به این سوال پاسخ دهید : چه هدفی از تلاش های بازاریابی اینترنتی خود انتظار دارید.(برای مثال آیا می خواهید در سال آینده تعداد مشتریانتان دو برابر شود؟)این هدف شماست!!!!

    - تنظیم و اندازه گیری سنجش کلیدی عملکرد : اطلاعات خاص را با سنجش کلیدی عملکرد، بررسی کنید و آن ها را طبقه بندی کنید.اطلاعات KPI خود را واقع بینانه تجزیه و تحلیل کنید. بازاریابی اینترنتی این اطمینان را به شما برای بهبود نتایج خواهد داد و به شما در جهت تنظیم صحیح انتظارات کمک خواهد کرد. قبل از اینکه شروع به برنامه ریزی کنید برای یافتن KPI ها کنید معیار های مهم مدیر عامل را بشناسید.

    2- گذشته را بررسی کنید
    ( از اشتباهات آن درس بگیرید )

    شما نباید برنامه ریزی را با چشمان بسته شروع کنید. بررسی موفقیت ها و شکست های استراتژی های بازاریابی شما در گذشته  می تواند به شما در تدوین بهترین KPI برای کسب و کارتان کمک کند. بنا براین شما باید قدم اول و دوم را همزمان بردارید.یک بازه زمانی برای تجزیه و تحلیل انتخاب کنید. به فرض مثال تصمیم بگیرید یک سال گذشته کسب و کارتان را بررسی کنید.

    چگونه بررسی کنیم : بازه زمانی که می خواهید بررسی ها را انجام دهید و هم چنین تنظیم تقویم گوگل آنالیکتیک را حتما مشخص کنید. این کار به شما کمک می کند تا دیدگاه بهتری به کسب و کارتان داشته باشید.

    سعی کنید در گزارشات گوگل به بررسی مقایسه پیشرفت خود استفاده کنید. بررسی استراتژی های مهم رقبا بسیار مهم است.

    در فواصل منظم از خوتان این سوال را بپرسید : آیا چیز دیگری هست که قبلا به تجزیه و تحلیل آن فکر نکرده ام. به فرض مثال آیا باید مطالب و یا عکس های مختلف را در ارسال ها امتحان می کردم؟

    3- بدانید در حال صحبت کردن با چه کسی هستید؟(به زبان آن ها حرف بزنید)

    اجازه ندهید برنامه ریزی های شما بدون در نظر گرفتن مردمی که تلاش می کنید تا به آن ها دست پیدا کنید صورت بگیرد. شما قبلا مخاطبان خود را شناسایی کرده اید(البته امیدواریم این کار را کرده باشید)...اما گاهی اوقات همین مخاطبان اولین چیزی هستند که بازاریابان دیجیتال در تنظیم KPI، تنظیم بودجه و انتخاب کانال تبلیغاتی فراموش می کنند.نباید این بار این اشتباه را انجام دهید. شما باید مخاطب را در قلب استراتژی خود قرار دهید و برای رفع نیازهای آنان و برآورده کردن عمیق خواسته هایشان بکوشید.

    حتما می پرسید چگونه؟
    از طریق محتواهای تاثیر گذار و افراد خوش فکر

    پرورش شخصیت های مفید :

    - با اطلاعات پایه و یادداشت هایی که از مشتریان نظر خود به دست آورده اید شروع کنید....اطلاعاتی مثل سن، جنسیت و منطقه...

    - سپس کمی دقیق تر شوید و مشکلاتی که می توانید درحل کردن آن ها به آن ها کمک کنید را هدف قرار دهید.

    - در احساسات آن ها، اهدافشان، ترس و آرمان هایشان و اسنادی که می توان آن ها را تیک زد کنکاش کنید
    ( در مورد نیازهای آگاه و ناخود آگاه آنها فکر کنید)

    - شما می توانید در عمق گزارشات مخاطبان از آنالیزهای گوگل شیرجه بزنید و ویژگی های کلیدی شخصیتی آن ها مثل سن و جنس و شغل و ... را شناسایی کنید.

    - هنگام بررسی زمان خوبی است برای شناخت افرادی که می خواهید آن ها را تحت تاثیر قرار دهید. این کار هدف خوبی برای تحت تاثیر قرار بهتر و بیشتر افراد است.

    در قسمت بعدی در مورد برنامه ریزی و شناخت ابزارها در بازاریابی اینترنتی صحبت خواهیم کرد

  • جایگاه بازاریابی اینترنتی در کسب و کارهای امروزی :

    محمد مهدی عزیز محمدی

    تاریخ انتشار: 1395/08/25

    امروزه بازاریابی اینترنتی به شکل گسترده و متنوعی در شکل گیری و توسعه کسب و کارها نقش دارد. حضور تلفن های همراه هوشمند، تبلت ها، فبلت ها و ... هم چنین اینترنت های پر سرعت و شبکه های اجتماعی مختلف در تسریع روند این فرآیند نقش به سزایی دارد.مهم نیست کسب و کار شما چیست؟ مهم این است که برای رقابت در بازار کار استفاده از بازاریابی اینترنتی قدرتمند ترین اهرم تبلیغاتی شماست. شبکه های اجتماعی این روزها ویترین عرضه شما هستند. تا زمانی که عرضه ای نباشد تقاضایی صورت نمی گیرد. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم مشتریان نسبت به قبل باهوش تر شده اند و نیاز به محتواهایی هوشمندانه تر و خلاقانه جهت تحت تاثیر قرار دادن آن ها داریم. دیگر نمی شود با شعرها و شعارهای کلیشه ای کسی را مجاب به استفاده از محصول و یا خدماتی کرد. این روزها تبلیغات حسی فضای بسیار گسترده ای را به منظور تبلیغات بر روی ضمیر نا خودآگاه در بر گرفته است. سعی میکنم در اولین فرصت مطلب مفیدی درباره تبلیغات حسی و ارتباط آن با بازاریابی اینترنتی و مدیاهای اجتماعی بنویسم.شاید بد نباشد برای درک بهتر مطالب مذکور مثالی بزنیم. تصور کنید شما صاحب کسب و کاری هستید(هر کسب و کاری) من در اینجا فرض می کنم که کسب و کارم گرفتن عکس های تبلیغاتی است. همه ما میدانیم موثر ترین نوع تبلیغات تبلیغات دهان به دهان است. اما چگونه این فرآیند شکل می گیرد؟ مگر غیر این است که من در راستای تبلیغاتم باید به برگشت سرمایه هم فکر کنم؟؟پس باید بهترین و مقرون به صرفه ترین راه حل را انتخاب می کنم. شانس بسیار بزرگی که برای من وجود دارد این است که : 

    70 درصد مردم دنیا از موبایل های هوشمند استفاده می کنند.

    78درصد مردم دنیا از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

    75 درصد مردم دنیا از اینترنت استفاده می کنند.

    چه اتفاقی از این بهتر؟
    تنها کافی است من فعالیت را در مدیاهای اجتماعی و اینترنت آغاز کنم و با کم ترین هزینه ها با کمک بازاریابی اینترنتی بیشترین درآمد را داشته باشم.اگر نگاه و رویکرد کسب و کارم را به این سو جهت دهی کنم من یه عکاس تبلیغاتی پرکار و پر درآمد هستم.

    کسب و کار شما چیست؟

    بازاریابی اینترنتی را شروع کرده اید؟

    اگر این کار نکرده اید همین الان دست به کار شوید

  • چرا شبکه های اجتماعی مهم هستند؟

    محمد مهدی عزیز محمدی

    تاریخ انتشار: 1395/08/18

    با افزایش روزمره دستگاه هوشمندی مثل تلفن های همراه، تبلت ها که سهولت ارتباط را برای کاربران افزایش داده اند و هم چنین اپلیکیشن های مختلف نقش شبکه های اجتماعی روز به روز پر رنگ تر می شود. به نوعی می توان این اتفاق را فرصتی خوب برای کسب و کارهای مختلف دانست. شبکه های اجتماعی نفوذ بالایی در تعیین سلایق و علایق کاربران دارند. لذا نباید این منابع بزرگ اطلاعاتی و تبلیغاتی را دست کم بگیریم. شما صاحب هر کسب و کاری که باشید به بازاریابی اینترنتی و شبکه های اجتماعی نیازمندید. از طریق شبکه های اجتماعی می توانید ویترین محصولات و یا خدمات خود را در معرض دید کاربران قرار دهید و اطلاعات مهم را به آن ها بدهید و به صورت آنلاین بازاریابی و حتی فروش انجام دهید.در اینفوگرافی بالا دلایل اهمیت شبکه های  اجتماعی با اعداد و ارقام مشخص شده است و این مستندات نشان می دهد کاربران شبکه های اجتماعی روز به روز در حال افزایش هستند و این مساله در بازاریابی اینترنتی بسیار ارزشمند است. شاید با خودتان فکر کنید این کاربران عمر زیادی ندارند و این جریان یک جریان موقت است. در این صورت به شما خواهم گفت که قانون پایستگی شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید :

    کاربران شبکه های اجتماعی از بین نمی روند بلکه از  شبکه ای به شبکه دیگر منتقل می شوند.

    و این یعنی قدرت  بازاریابی اینترنتی


    آیا هنوز دلیلی برای نداشتن اکانت در شبکه های اجتماعی دارید؟

Go To
Page Size

جمله هفته

اگر از جایی که ایستاده اید راضی نیستید آن را عوض کنید ... شما "سنگ" نیستید.