چرا بازاریابی محتوا؟
تاریخ انتشار:
1394/01/18
شاید به جای اینکه به دنبال فهم معنای بازاریابی محتوا باشیم، بهتر باشد بفهمیم چرا بازاریابی محتوا برای کسب و کار مفید است. اما پیش از آن به چهار مرحله خرید اشاره میکنیم:
آگاهی: قبل از اینکه مشتری آگاهی داشته باشد، به «نیاز» خود پی میبرد اما نمیداند برای رفع نیاز خود، چه راهحلهايي وجود دارد.
تحقیق: پس از آگاهی نسبت به وجود راهحلهای احتمالی، مشتری برای اشراف به راهحلهای موجود، تحقیق میکند. به عنوان مثال قبل از خرید خودرو، مشتری تحقیق میکند که چه مدلهایی در بازار وجود دارد و کدام یک، نیاز وی را برطرف میکند.
بررسی جوانب: در این مرحله مشتری محصولات شرکتهای مختلف را با هم مقایسه میکند تا مطمئن شود کدام یک، محصولات خود را با قیمت و کیفیتی مناسب ارائه میدهند.
خرید: و سرانجام مشتری با اطلاعات کافی و اطمینان خاطر، تصمیم خود را برای خرید میگیرد.در بازاریابی و تبلیغات سنتی، تمرکز روی مراحل 3 و 4 است. اما آنچه در بازاریابی محتوا اهمیت ویژه دارد مراحل 1 و 2 است؛ جایی که بازاریاب، آگاهی مشتریان را نسبت به راهحلها بالا میبرد و اطلاعات لازم و مفیدی را که قبلا مشتری در نظر نگرفته بود در اختیار وی قرار میدهد.
در یکی از شرکتها، طی سال گذشته حجم بازاریابی محتوا بیش از 1000 درصد رشد داشته است و در این مسیر مشتریان احتمالی، محتوا و ارزشهای حاکم بر سازمان را درک و حتی گاهی اوقات نیز آمادگی خود را برای همکاری با سازمان اعلام کردهاند. در این شرایط دیگر نیازی به روشهای فروش تحت فشار نیست، فقط کافی است روی جزئیات کار شود، به توافق رسید و کار را شروع کرد. در این صورت، حتی پیش از اینکه مشتریان را بشناسیم، اعتماد حاصل شده، اعتمادی که برای حصول آن در روشهای سنتی بازاریابی، نیاز به یک دوره فروش محصولات است.
اگر بازاریابی محتوا به درستی اجرا شود بازده سرمایه غیرقابل باوری خواهیم داشت. این در حالی است که نیازی به صرف هزینه یا زمان زیادی نیست. با بررسی موفقیتهای یک شرکت که از طریق بازاریابی محتوا به دست آمده است، مشخص شد که 95 درصد از این موفقیت، تنها حاصل مقالاتی است که در این مسیر به مشتریان ارائه شده است و به یاد داشته باشید که هزینه نوشتن این مقالات، فقط صرف 20 ساعت زمان است.
علاوهبر آنچه در بالا گفته شد، بازاریابی محتوا، با پشتیبانی که از کانالهای دیجیتال بازاریابی به عمل میآورد، فواید دیگری نیز دارد، زیرا میتواند آنچه را که در بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی ارائه میشود پربارتر، راه رسیدن به صفحه اینترنتی از طریق موتورهای جستوجوگر را هموارتر و همچنین صفحه اینترنتی شما را نیز جذابتر و مفیدتر کند.
چگونه باید آغاز کرد؟
شرکتهای زیادی، خدمات اینترنتی مانند بازاریابی محتوا، SEO (فرآیند قابل رویت بودن نام سایت یا صفحه اینترنتی از طریق موتورهای جستوجوگر) یا روابط عمومی را ارائه میدهند. اگر شما به قدری مشغول هستید که نمیتوانید این امور را خودتان انجام دهید، شاید بهترین گزینه، قرارداد با این شرکتها باشد. اما اگر علاقهمند هستید که با موضوع درگیر شوید، آسانترین راه ایجاد وبلاگ است. شاید در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد اما با گذر زمان، مهارت شما در این کار بیشتر خواهد شد. با پیروی از بازاریابان موفق و بررسی سایت اینترنتی آنان، یاد خواهید گرفت که چگونه مخاطبان را تشویق به خواندن وبلاگ خود کرده و آنها را جزو مشتریان كنید.
اولین راز در بازاریابی محتوا:
راز مهم این است: محتوای شما برای مخاطب باید دارای ارزش باشد. هر چند که در مورد این موضوع صحبت شده، با این حال، جای تعجب است وقتی برخی از شرکتهایی که بازاریابی محتوا را انجام میدهند، به آن توجهی ندارند. هنگامی که تبلیغات، ارزش کمتری را ارائه میکنند، به راحتی نادیده گرفته و حذف میشوند. اما اگر محتوای ارائه شده دارای ارزش باشد، مخاطب را وادار به خواندن، تماشا کردن یا گوش دادن به محتوا میکند. اگر نمیدانید چطور محتوا را ارزشمند کنید، از مشتریان خود بپرسید چه نوع محتوایی برای آنان مفید است، چه زمانی که کالای شما را میشناسند و از آن استفاده میکنند و چه هنگامی که کالا یا خدمات شما را نمیشناختند و در جستوجوی آن بودند. مطمئن باشید این مسیر یکی از بهترین روشها است.
چگونه دانش خود را افزایش دهیم؟
با مطالعه کتاب، مقالات و وبسایتها نهتنها دانستههای خود را تکمیل میکنید بلکه میتوانید میزان دانش خود را افزایش دهید. با مطالعه منظم و پیوسته، مدت زیادی طول نمیکشد تا با مفاهیم و اصول بازاریابی آشنا شده و حتی میتوانید خود را به عنوان یک خبره در این زمینه معرفی كنيد.
هنوز سازمانها بهطور کامل با بازاریابی محتوا آشنایی ندارند و آن را اجرا نکردهاند. بنابراین بهعنوان یک بازاریاب محتوا، برگ برنده در دستان شما است.
منبع: Forbes
دانلود کنید
تعداد مشارکت کنندگان در بحث 0 دوست
لیست نظرات
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر