ایمیل مارکتینگ و ۶ اشتباه که باید از آن ها پرهیز کرد

تاریخ انتشار: 1394/05/04

 

تصور کنید که چه خوب می شود اگر تعداد بیشماری مشتری داشته باشید و افق دید تجاری شما هر روز گسترش پیدا کند و حتی جنبه بین المللی پیدا کند و همه این ها به صورتی رخ دهند که شما و مشتری هایتان به منافع مشترکی دست پیدا کنید…

خب نیازی به رویا دیدن نیست ، این موضوع چیزی است که با ایمیل مارکتینگ به آن دست پیدا می کنید. هر کسب و کاری (حتی کوچک) می تواند یک لیست ایمیل از مشتریان و علاقه مندان حوزه خود ایجاد کند تا در بازه های زمانی مشخص یک برش از کیک مورد علاقه شان را برایشان ارسال کند. اثرگذاری ایمیل های شما بر مشتری و بر کسب و کارتان قابل مقایسه با شرکت های بزرگ خواهد بود. اما چه تازه کمپین خود را شروع کرده باشید و یا چندین سال ، ممکن است یک یا چند مورد از این اشتباهات را مرتکب شوید. اشتباهاتی که ممکن است اثرات مهلکی داشته باشند.

اشتباه اول: عدم کسب اجازه قبل از ارسال ایمیل

یک راه ساده برای اینکه حتی پیش از شروع کار ، عملا لیست ایمیل خود را از بین ببرید ، این است که بدون اینکه از کاربران تان اجازه ارسال خبرنامه بگیرید برای آنها ایمیل ارسال کنید. در قوانین بسیاری از کشورها، مواردی برای مقابله با اسپم وجود دارد و حتی اگر قانونی هم در این باره نداشته باشید ، از نظر اخلاقی و حرفه ای ، ارسال ایمیل بدون داشتن اجازه خاص این کار ، کاملا اشتباه است. از قبیل کارهایی که نباید انجام شوند:

  • جمع آوری کارت ویزیت افراد مختلف در مناسب ها و مراسم و اضافه کردن ایمیل آنها به لیست خود.
  • اضافه کردن تمام کانتکت لیست ایمیل خود ( جیمیل ، اوتلوک ، یاهو و…) به لیست ایمیل خبرنامه شرکت تان.
  • اضافه کردن ایمیل مشتریانتان به لیست خبرنامه بدون کسب اجازه از آنها.

بر همین اساس است که سیستم های حرفه ای خبرنامه از قابلیت double opt-in استفاده می کنند که در آن کاربر پس از وارد شدن ایمیلش در لیست ایمیل ، باید آن را تایید کند و سپس به لیست اضافه می گردد. این یک قابلیت اضافه نیست ، زیرا شما را از مضان اتهام ارسال اسپم دور می کند.

اشتباه دوم: قرار ندادن روش های مناسب و مشخص برای ثبت نام در لیست ایمیل

آیا در سایت شما روش های مختلفی وجود دارد که کاربران در صفحات و بخش های مختلف سایت بتوانند در لیست ایمیل ثبت نام کنند؟ یا اینکه به روش سنتی تنها یک فرم ساده ثبت نام در سایدبار قرار داده اید؟

توجه داشته باشید که کاربران اینترنت همیشه عجله دارند و ممکن است سایت شما را به سرعت و تیتروار بررسی کنند. ممکن است در میان محصولات بگردند یا از طریق مطالب وبلاگ تان با شما آشنا شده اند و البته به احتمال زیاد تب های زیادی هم از سایت های دیگر در مرورگر خود باز کرده اند. تقریبا مطمئن باشید که هیچ کاربری به دنبال پیدا کردن فرم ثبت نام شما نمی گردد. به این معنی که شما باید فرصت های زیادی را برای ثبت نام در لیست ایمیل برای بازدید کنندگان از سایت فراهم کنید.

از بهترین مکان ها برای قرار دادن فرم ثبت نام در لیست ایمیل ، این موارد را می توان نام برد:

  • در سایدبار
  • زیر پست های وبلاگ یا زیر محتوای سایت
  • در نوارهای شناور ( Floating bar ) که با جابجایی مطلب جابجا می شوند.
  • در یک باکس که با رسیدن به بخش های انتهایی صفحه ، از پایین به باز می شود.
  • در یک پاپ آپ که تنها یک بار و به هنگام ترک سایت نمایش داده می شود.

اشتباه سوم: بخش بندی نکردن قاعده مند لیست ایمیل

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که همچون بسیاری از کسب و کار های کوچک ، هر بار کمپین ایمیلی خود را برای کل لیست خود ارسال می کنید. شاید در نظر اول مشکل خاصی در این کار پیدا نکنید. اما با بخش بندی کردن درست لیست خود ، هم میزان لغو عضویت کمتری خواهید داشت و هم ارتباط بهتری با خوانندگان برقرار می کنید و در نتیجه فروش خود را افزایش می دهید. در اینجا چند راه برای بخش بندی لیست ایمیل تان پیشنهاد می کنیم:

  • از طریق علاقه مندی به محصولات مختلف: این دسته بندی را از جنبه های مختلف می توان انجام داد. مثلا اگر شما کالا یا خدمت خاصی را ارایه می کنید ، ممکن است سنین مختلف ، استفاده های متفاوتی از آن داشته باشند. اگر محصولات شما محصولات سرگرمی است ، احتمالا سنین پایین از آن برای خود استفاده می کنند و سنین بالا برای هدیه دادن به دیگران. اگر برای یک سازمان دولتی ایمیل ارسال می کنید هم می توان محصول تعریف کرد و بر اساس آن دسته بندی را انجام داد.
  • از طریق بخش بندی جغرافیایی: یک محصول یا یک مطلب شما ممکن است مختص یک استان یا شهر یا منطقه خاص از کشور یا جهان باشد. پس بر این اساس می توانید لیست خود را دسته بندی کنید.
  • از طریق انواع رفتار خرید مشتریان: ایمیلی که برای تازه وارد ها ارسال می کنید باید با کسانی که حداقل یک بار از شما خرید کرده اند متفاوت باشد. همچنین ایمیل ارسال شده برای آنهایی که یک یا دو بار سفارش داده اند با ایمیلی که برای مشتری های ثابت ارسال می شود متفاوت خواهد بود.

اشتباه چهارم: عدم ایجاد ارتباط پایدار با مشتریان

به نظرتان زمانبندی شما در ارسال ایمیل درست است؟ روزانه ایمیل ارسال می کنید یا هفتگی و حتی شاید ماهیانه. اگر برای تهیه مطالب مفید و آفرهای جذاب برای ارایه به کاربران خود از طریق ایمیل مشکل دارید ، بهتر است روزانه ۱۰ – ۱۵ دقیقه از وقت خود را به بررسی و تهیه آن اختصاص دهید و مطمئن باشید که از این نتیجه بهتری خواهید گرفت تا اینکه هر دو یا سه هفته یک بار ، چندین ساعت را به صورت فشرده به این امر اختصاص دهید. با این روش ، زمان بندی مناسب تر و محتوای با کیفیت تری را در ایمیل های خود ارایه می کنید و ارتباط با مشتری را استحکام می بخشید.

از سوی دیگر ، ارتباط گیری با کاربر ، به معنای پاسخ دادن هم هست. اگر لیست ایمیل شما کوچک باشد ، می توانید یک ایمیل مشخص را برای Reply to کمپین خود قرار دهید تا هر کدام از کاربران به سادگی بتوانند با شما ارتباط بگیرند. توجه کنید که اثرگذاری این روش در پاسخگویی شما به تک تک ایمیل هاست. اگر هم لیست شما بزرگ است ، نظرات کاربرانتان را در قالب پرسشنامه – حتی انتخاب بین دو گزینه- جویا شوید.

اشتباه پنجم: عدم تصمیم گیری بر پایه جمع آوری داده ها

بسیاری از افراد و شرکت ها ، کمپین خود را بر اساس حدس و گمان و علاقه مندی های خود پیش می برند. مثلا هفته ای یک بار خبرنامه ارسال می کنید چون دوست رییس شرکت این کار را انجام می دهد یا شکل و رنگ بندی فرم ثبت نام در لیست ایمیل تان را بر اساس نظر نامزدتان انتخاب می کنید. مشکل جایی پیش می آید که چیزی که برای دیگران عمل می کند شاید برای شما عمل نکند. چیزی که به نظر شما (یا نامزدتان یا دوست رییس تان) خوب می آید ، ممکن است شما را به نتیجه مطلوب برای مشتری سازی یا Conversion مناسب سوق ندهد.

شاید بتوان گفت تنها راه ممکن برای دستیابی به موفقیت در کمپین ایمیل مارکتینگ ، تصمیم گیری بر اساس داده هایی است که از کسب و کار ، بازار و مشتریان خود جمع آوری می کنید. حتی یک متخصص هم نمی تواند یک نسخه از پیش تعیین شده در اختیار شما بگذارد. این دو مورد ، دو تا از مهمترین جاهایی است که شما می توانید داده های مفیدی از آنها جمع آوری کنید:

  • نرخ تبدیل بازدید کننده به ثبت نام کننده. (سعی کنید این را قبل و بعد از تغییر فرم ثبت نام و همچنین برای فرم های مختلف با هم مقایسه کنید.)
  • نرخ باز کردن ایمیل ها و همچنین کلیک هایی که پس از باز کردن رخ می دهد. (این مورد را در فرمت های مختلف ایمیل و همچنین در تست A/B مقایسه کنید. آنالیز کنید که چه چیزی در بهبود این نرخ تاثیر گذاشته است. بازه زمانی بین ایمیل ها؟ زمان ارسال آنها؟ نوع انتخاب عنوان ایمیل ؟ تغییر قالب ایمیل؟ و …)

اشتباه ششم: ایجاد نکردن یک لیست اختصاصی از کاربران خود (استفاده از لیست های آماده)

یک اشتباه بزرگ خریداری یا اجاره کردن لیست ایمیل به جای تهیه یک لیست ایمیل اختصاصی است. بعضی از کسب و کارهای کوچک بر سر همین موضوع به زمین خورده اند. شاید در نگاه اول خریداری یک لیست از چند ده هزار ایمیل به ظاهر جذاب به نظر برسد. اما می تواند برای شما یک خزان زودرس ایجاد کند. بی دلیل نیست که شرکت هایی همچون آوبر و میل چیمپ نیز استفاده از این لیست ها را منع کرده اند. حتی لیست هایی که از افراد واقعی حاضر در یک رویداد جمع آوری شده اند هم کارایی مناسبی برای شما ندارند. زیرا کسانی که ایمیل ها را دریافت می کنند هیچ ایده ای ندارند که اصلا شما چه کسی هستید و شما را به عنوان یک ارسال کننده اسپم تشخیص می دهند.

این موضوع را از این جنبه نیز نگاه کنید که لیستی که شما قصد خریداری آن را دارید ، احتمالا به چندین شرکت دیگر هم فروخته شده است و همه آنها پیش از شما ایمیل های اسپم و ناخواسته را برای این لیست ارسال کرده اند و همین امر ممکن است باعث شود شما مورد خشم و غضب بسیار از آنها قرار بگیرید. اگر شما به شیوه ای غیر محترمانه و بدون در نظر گرفتن حقوق افراد ، به زور قصد ارایه محصول خود را داشته باشید ، حتی اگر آفر خیلی خوبی ارایه کرده باشید ، احتمالا به دلیل اینکه اطلاعات خوبی از خود برای شناخت بهتر ارایه نکرده اید ، اعتماد لازم را جلب نمی کنید و عملا وقت و هزینه و شانس خود را برای جلب نظر افرادی که ممکن است طی روند مناسب جلب کنید را از دست خواهید داد.

خب آیا شما تا به حال هیچ کدام از این اشتباهات را انجام داده اید؟ اشتباهاتی که به راحتی قابل پیشگیری هستند. برنامه شما بعد از خواندن این مطلب چیست؟ با ما در میان بگذارید.

تعداد مشارکت کنندگان در بحث 0 دوست

لیست نظرات


ارسال نظر

نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
 
 
 

جمله هفته

اگر از جایی که ایستاده اید راضی نیستید آن را عوض کنید ... شما "سنگ" نیستید.