آنلاین مارکتینگ یعنی چه؟

تاریخ انتشار: 1395/02/06

 

اگر در زمینه کسب و کارهای کوچک یا متوسط فعالیت میکنید به احتمال بسیار زیاد عباراتی مانند فروش آنلاین، آنلاین مارکتینگ و تبلیغات آنلاین به گوشتان خورده است که به نظر میرسد به شدت در حال گسترش هستند. اما اینها دقیقا چه هستند؟

10 سال پیش را به خاطر بیاورید. زمانی که بیشترین استفاده از کامپیوترها به تایپ و انجام کارهای روزمره اختصاص داشت. کسانی که اینترنت پرسرعت داشتند خیلی خاص به حساب می آمدند که البته آن را هم بیشتر برای جستوجو در گوگل یا فرستادن ایمیل استفاده میکردند. در آن زمان هنوز فکس رایج بود، برای فروش هم حتما به مکان فیزیکی نیاز داشتید که البته گرانقیمت بود. تبلیغات و آگهی هم به بنر و تبلیغات کاغذی و آگهی در تلویزیون محدود میشد.

 

با گذشت زمان و استفاده بیش از پیش افراد از کامپیوتر و تبلت ها و گوشی های هوشمند، دنیای دیجیتال ابزارهایی عالی و باصرفه بیشتر را در اختیار کسب و کارهای کوچک و متوسط قرار داد. به عنوان مثال، اکنون بدون داشتن مکان فیزیکی بزرگ و خرج هزینه های زیاد جهت دکوراسیون آن، با داشتن تنها یک سایت میتوانید محصولات خود را آنلاین به مشتریان خود بفروشید. یا دیگر لازم نیست چندین میلیون تومان هزینه کنید تا برای مدتی محدود در مکانی محدود بنر شما دیده شود، در حال حاضر شما میتوانید با قرار دادن بنر تبلیغاتی خود در چند سایت، هم در هزینه های خود صرفه جویی کنید و هزاران نفر از مشتریان هدف خود را به سمت خود بکشانید.

اما مزیت اصلی ابزارهای بازاریابی دیجیتال(Online Marketing) یا فروش آنلاین (E-commerce)  به این موارد خلاصه نمیشود. علاوه بر هزینه کم در مقایسه با روش های سنتی مزیت اصلی این ابزارها در اتومات کردن کارها، کنترل و اجرای هدفمند برنامه ها میباشد.

کنترل و اجرای هدفمند یعنی چه؟ بگذارید با یک مثال قضیه را روشن کنیم: فرض کنید شما صاحب کسب و کاری در حوزه جواهرآلات و بدلیجات هستید. دنیای دیجیتال چطور میتواند به گسترش کسب و کار شما کمک کند؟

شما میتوانید با طراحی سایت مطابق با سلیقه بازار هدف خود (فرض کنیم خانم های بین 15 تا 30 سال) و ارائه گالری از محصولات خود آنها به صورت آنلاین بفروشید.

برای تبلیغات و بازاریابی روش های زیادی  وجود دارد:

شما میتوانید از شبکه های اجتماعی (مانند اینستاگرام) جهت نشان دادن محصولات خود به مشتریان استفاده کنید و آنها را به سایت خود لینک کنید.

میتوانید به مشتریان خود ایمیل زده و آنها را با تخفیفات عالی شگفت زده کنید.

میتوانید با استفاده از تکنیک های بازاریابی محتوا (content marketing) رنک خود را در گوگل بالا برده و مشتریان زیادی از طریق موتورهای جستوجو برای خود ایجاد کنید.

میتوانید ویدیو تدوین کرده در سایت های مختلف گذشته تا مشتریان خود را از کیفیت مخصولات خود باخبر کنید.

اما داستان به اینجا ختم نمیشود، چیزی که به عنوان برتری این ابزارها در مقابل روش های سنتی به شمار میرود چیزی بیش از روش های بازاریابی یا تبلیغات است.

 

در دنیای دیجیتال شما میتوانید مشتریان خود را دنبال کنید. بدین معنی که ببینید آنها از چه روشی به سایت شما وارد شده اند، چه صفحه هایی از سایت شما بیشتر برای مشتریان جذاب است و موفقیت کمپین های تبلیغاتی خود را با دقت اندازه بگیرید.

برای روشن شدن بیشتر این موضوع فرض کنید به 100 نفر از افرادی که ایمیل آنها را دارید، ایمیل شامل توضیحی از محصولات خود ارسال میکنید. متوجه میشوید که 20 نفر از آنها جذب مطلب شما شده و لینک داده شده در ایمیل را باز کردند. به سایر 80 نفر ایمیلی شامل تخفیف 10%درصدی برای محصولات پرفروش داده و به آن 20 نفر ایمیلی جهت دیدن گروه بندی محصولات و تخفیف 15% ارسال میکنید. 10 نفر خرید میکنند، 10 نفر دیگر بعد از دیدن چند صفحه، سایت شما را ترک میکنند. شما میتوانید ببینید چه صفحه ای است که نتوانسته مشتریان را به خود جلب کند. پس نیازمند کمی تغییر خواهید بود

. چند روز بعد ایمیلی دوباره به این افراد ارسال میکنید از آنها میخواهید که اگر مشخصات خود را پر کنند 15%تخفیف شامل حالشان میشود. این روش جواب داده و اطلاعاتی در خصوص مشتریان خود به دست میآورید. متوجه میشوید که این افراد، اشخاصی با سلایق هنری بوده لذا از سایت های خشک و بی روح به سرعت خسته میشوند. بنابراین در ایمیل بعدی با ذکر نام این افراد در ایمیل (به صورت خودکار) ایمیلی صمیمیتر نوشته و آنها را صفحه ای منتقل میکنید که با روحیات انها بیشتر سازگار است. این روش جواب داده و 8 نفر دیگر نیز از شما خرید میکنند. لازم به ذکر است این مراحل کاملا اتومات بوده و شما تنها نتایج در هر مرحله را مشاهده می کنید. 

مثال فوق یکی از قدرت های ابزارهای آنلاین مارکتینگ میباشد. تعداد این روش ها زیاد است و سعی میکنیم در مقالات بعدی در خصوص هرکدام از آنها به طور جامع و البته خلاصه با یکدیگر گفتوگو کنیم.

تعداد مشارکت کنندگان در بحث 3 دوست

لیست نظرات

  • [95.8.1 ] هانی : با تشکر از مطلب خوبتون. می خواستم بدونم ی بازاریاب اینترنتی علاوه بر html و css باید به چه زبان هایی مسلط باشه؟ بهتر بگم دونستن کدوم زبان ها براش مزیته؟
  • [95.5.12 ] : بسیار عالی حقیقتا که اینترنت مارکتینگ شاید جرو سخت ترین مشاغل جهان باشد هم به لحاظ تسلط فنی قضیه هم به لحاظ هوش تجاری لازم
  • [95.4.20 ] mansour : سلام. من فروشگاه اینترنتی کفش کودک و نوجوان راه اندازی کردم. محل فروشگاه خوزستان است. بنظرتون میتونم موفق باشم فروش اینترنتی داشته باشم؟ خوشحال میشم راهنمایی بفرمایید و در صورت امکان به ایمیلم ارسال فرمایید. وب سات: www.dordoune.com ایمیل: gholami4525@yahoo.com

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
 
 
 

جمله هفته

اگر از جایی که ایستاده اید راضی نیستید آن را عوض کنید ... شما "سنگ" نیستید.